Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Co Čech to finanční analfabet

3. 3. 2010
12 komentářů

Přihlášení do diskuze

Nejoblíbenější příspěvek

No já bych zase řekl, že děti a mládež jsou dnes finančně gramotnější než průměrný člověk starší 50i let (tím však neříkám, že to stačí). Zatímco mladší generace vyrůstají v kapitalismu, starší generace vyrostly v socialismu a řada lidí v něm pořád žije. Neví jak funguje hypotéka, když zjistí, že by museli zastavit kupovaný dům raději si vezmou spotřebitelské úvěry s dvoj a více násobnou RPSN. Kupují si zastaralé a nevýhodné životní pojistky jen kvůli názvu životní... O akciích nechcou ani slyšet (iluze těm odvážnějším vzala kupónová privatizace), otevřít si účet zdarma v bezpoplatkové bance si netroufnou jelikož kdoví kdy zkrachuje (že je pojištění vkladů stejné ve všech? Ale tam bude určitě nějaký chyták...) tedy účet jedině v České spořitelně ta má název Česká a je tu již dlouho...

Nahlásit
-
1
+

Diskuze

Jak bylo řečeno finanční negramotnost obyvatelstva je pro stát požehnáním. KAŽDÝ ať je zodpovědný za své jednání. Pokud ale někdo nakládá s VEŘEJNÝMI penězi, jak bylo uvedeno např. v článku. Pak by měl vyset na prvním stromě, lampě nebo čemkoli co je po ruce. Základ je vymítit KORUPCI a předražené státní zakázky. Jinak jsem pro nový předmět na školách. Finančně gramotný člověk, by snad mohl volit finančně gramotné zástupce.

Nahlásit

-
0
+

Téma finanční gramotnosti považuji ze velmi důležité. Neméně ale důležité je shodnout se či zvážit co pod pojmem finanční gramotnost budeme mínit. Zredukujme téma na osobní resp. rodinnou finanční gramotnost.Já bych za fin. gramotnost považoval trvalou analytickou schopnost zvažovat, kalkulovat, flexibilně měnit rodinnou finanční strategii na pozadí mnoha různých událostí. Schopnost sledovat události na trhu, ve společnosti, vyhodnocovat perspektivy rodiny ve všeobecnosti - to vše na pozadí žebříčku idividuálních hodnot a životních priorit. To je dynamický proces ovlivňovaný životními zkušenostmi a přijetím odpovědnosti za vlastní život či vědomá akceptace přiměřené míry rizika.Tedy to není izolovaná schopnost vyplnit daňové přiznání, spočtení si hypotéky či výběr investice.Domnívám se, že tato disciplína finanční gramotnosti je u nás úplně v plenkách, resp. znám dost případů, včetně vyskoškolsky vzdělaných lidí, kterým se situace zcela vymkla z rukou.

Nahlásit

-
0
+

Mám tu čest učit ekonomiku na střední škole. Snažím se aspoň něco málo praktického do života studentům sdělit.Ovšem pohybujeme se v začarovaném kruhu. Proč by se měli učit něco, co není u maturity? Co není u přijímaček na VŠ? A matematika? No fuj!Látky k maturitě je tolik, že jen další předmět problém neřeší. Je třeba systémová změna - a zkoušeli jste někdy ZMĚNU na ministerstvu? Na úřadě?Případně pedagogy s praxí z financí. A kdo by šel do školy za ty peníze? To radši ze svých daní platíme režijky, dálnice a úřady...Však naděje umírá poslední. Nevíte, jestli si teď Maďaři počítají, co se stalo a co se děje s jejich penězi?

Nahlásit

-
0
+

Banky při honu za klienty samy přispěly k nepřehlednosti zaváděním nejrůznějších poplatků. (Obdobně jako provozovatelé mobilních sítí.) Osobně nemám problém s pochopením finančních produktů, mám, myslím, i slušné povědomí o základech fungování tržní ekonomiky (od Adama Smithe přes Bastiata k rakouské škole atd.) Problém mám s časem, který musím věnovat prostudování bankovních nabídek s jejich neuvěřitelnými poplatky. Nemohu si pomoci, ale nic racionálního a takříkajíc "matematicky uchopitelného" v tom nelze najít. Považuji svůj čas za příliš cenný na to, abych se hrabal v bahně; rezignoval jsem a omezil se na základní pravidla: nezadlužovat se, nejít do rizik a mít alespoň 2 účty (což samozřejmě přináší i dvojí poplatky). Banky mou důvěru získají tehdy, až své nabídky zjednoduší zhruba směrem "poskytuji vám své peníze, co mi za to dáte na úrocích?", popř. "kolik vám zaplatím, když si půjčím?" A nic víc, žádné daně za to, že si u přepážky uložím na účet peníze v hotovosti apod.!Jinak souhlasím s panem Prouzou, včetně toho, že nemůžeme nic čekat od negramotných učitelů, jak může učitel děti seznámit s "Peticí výrobců svíček," když o existenci Bastiata nic nevědí? Černý Petr je na pedagogických fakultách. Proč tam nepřednášejí finanční odborníci?Problém velmi úzce souvisí i se současným státním dirigismem, který dusí téměř každou iniciativu. Dnešní školy jsou v zásadě nevolnické instituce.

Nahlásit

-
0
+

Bohužel mě tím tak vykolejil, že jsem se na reakci nevzmohl. Po čase se mi už k tomu nechtělo vracet. Možná je to tak lepší. Kdybych ho přesvědčil o tom, že je investování do akcií výhodné a on pak díky neuváženému rozhodnutí prodělal, jistě by mě nepochválil.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Co jste svemu znamemu na jeho repliku rekl? Potvrdil jste mu jeho nazor, anebo jste se snazil nastinit mu souvislosti? Prijal to?

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Když před časem ve zprávách informovali o výrazném poklesu na akciovém trhu, jeden můj známý (něco přes 50) komentoval situaci takto: "Normálních lidí se to netýká, ti žádné akcie nemají. My taky žádné nemáme.".Název Česká spořitelna podle mě hraničí s klamáním spotřebitele. Správně by se měla jmenovat Rakouská spořitelna.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

No já bych zase řekl, že děti a mládež jsou dnes finančně gramotnější než průměrný člověk starší 50i let (tím však neříkám, že to stačí). Zatímco mladší generace vyrůstají v kapitalismu, starší generace vyrostly v socialismu a řada lidí v něm pořád žije. Neví jak funguje hypotéka, když zjistí, že by museli zastavit kupovaný dům raději si vezmou spotřebitelské úvěry s dvoj a více násobnou RPSN. Kupují si zastaralé a nevýhodné životní pojistky jen kvůli názvu životní... O akciích nechcou ani slyšet (iluze těm odvážnějším vzala kupónová privatizace), otevřít si účet zdarma v bezpoplatkové bance si netroufnou jelikož kdoví kdy zkrachuje (že je pojištění vkladů stejné ve všech? Ale tam bude určitě nějaký chyták...) tedy účet jedině v České spořitelně ta má název Česká a je tu již dlouho...

Nahlásit

-
1
+

Částečně souhlasím s panem Michlem. Základem je lepší výuka matematiky, zavádět nový předmět je nesmysl. Týdenní počet hodin je omezený a zavedení jednoho předmětu znamená zrušení něčeho jiného - nebo zavedení školní docházky na 10 let.Pan Traxler trochu mate - latinské názvy svalů se na ZŠ zcela jistě neučí.Navíc právě vědecké předměty učí logickému uvažování... Narozdíl od humanitních, kde se jen papouškuje a zkouší definice pojmů jako poptávka apod....Nemějte příliš otpimistické představy o schopnostech lektorů ZŠ učit předměty jako ekonomie a finančnictví...

Nahlásit

-
0
+

Tentokrát se ztotožním asi nejlépe s panem Traxlerem. Dnes se skutečně mnohem víc než v minulých generacích klade důraz na materiální hodnoty namísto těch nemateriálních. Což není úplně nejlepší cesta, ale jen stěží se to bude měnit.Kažopádně je ale třeba alespoň důkladná finanční osvěta. Určitě jsem pro zavedení speciálního předmětu, věnovaného financím, právu a hodnotám všobecně, počínaje druhým stupněm základní školy. Děti by měly nejpozději v pubertě vědět aspoň tolik, že úvěr není nejlepší řešení problému "známej si pořídil něco fakt mega hustýho co ještě nemám".

Nahlásit

-
0
+

Skvěle Aleši Tůmo. Jako jediný jste vystihl jak se vlastně věci mají. Obávám se, že zvyšování finanční gramotnosti nad určitou úroveň není ani v zájmu samotné ČNB, ECB a MMF a všech vlád světa. Monetarismus (tisk peněz a léčení následků dalším tiskem peněz - pro zmatení veřejnosti jazykem centrálních bankéřů kvantitativní uvolňování) spočívá v neustálém ředění reálné kupní síly a tím skrytému danění těch, kteří drží peníze. Dalším důsledkem je posilování rozdílů mezi třídami a zotročení lidí, kteří musí pracovat, aby splatili nejen své dluhy, ale nyní i dluhy států. Dalším důsledkem je, že si lidé nakonec musí vzít úvěr třeba na bydlení, protože prostě není možné prostředky naspořit díky jejich tempu reálného znehodnocování.

Nahlásit

-
0
+

"Jsme na tom opravdu tak špatně?" Jak kdo. Viděl jsem všechny Krotitele dluhů a to byla opravdu síla. A to prý nejsou nejhorší případy se kterými se finanční poradci setkávají!:-/ Lidí s dobrou finanční gramotností podle mě přibývá. Jednou jich možná bude tolik, že ČSSD bude velmi slabou stranou.Když někde slyším sousloví "ekonomický expert ČSSD" vždycky mě to rozesměje. Pak si ale uvědomím, že je to spíš k pláči.

Nahlásit

-
0
+