No Pavle řekl bych, že za krizi může především to, že se Irsko stalo vyhledávaným cílem zahraničního kapitálu. To nastartuje hospodářský růst a s tím související expanzi úvěrů.Zatímco komerční banky na tom vydělávají, centrální banka obvykle jen přihlíží, vždyť růst je přeci fajn.No a protože komerční banky nepůjčují svůj kapitál, ale peníze věřitelů, jsou na náklady těchto věřitelů zachráněni obvykle tentokrát velmi aktivní centrální bankou. V Irsku si bohužel nemohou peníze natisknout sami a tak je za ně tiskne ECB.Důsledkem je pak Inflace, vyšší míra zdanění, vyšší náklady na obsluhu dluhu.Zisky komerčních bank jsou dávno privatizované a ztráty se socializují.No a protože kapitálu je dostatek, budeme moci tento scénář pozorovat v dalších zázračně se rozvíjejících ekonomikách obzvlášť takových, kde centrální banka plní jen funkce, které napomáhají komerčním bankám realizovat zisky.Příklad z ČR:ČNB brání prodeji dluhopisů občanům. ČNB nemá zahrnuty ceny nemovitostí v indexu inflace. ČNB nakupuje vládní dluhopisy, když zrovna komerční banky nemají dostatek prostředků na jejich nákup.
Nahlásit
-
0
+
Jan Dvořák|17. 11. 2010 16:59| reakce na Denis - 17. 11. 2010 12:57
Standa|17. 11. 2010 12:11| reakce na Sep - 17. 11. 2010 00:06
Čínská nemovitostní bublina je realitou, a blíží se prasknutí. V čínských městech je 200 milionů volných bytů. Přitom na čínském venkově žije už asi jen 400 milionů obyvatel. Myslíte si, že se všichni odstěhují do měst? Nebo že se tam budou stěhovat cizinci za levným bydlením? Pokud ne, kdo tuto výstavbu připíše do svých ztrát?http://www.pro-investory .cz/aktuality/cina_short/
Denis|17. 11. 2010 10:26| reakce na Sep - 17. 11. 2010 00:06
a tak není hlavně rozdíl v těch bublinách?v USA je stále jedna bublina, která nebyla řešena a v číně se sice taky pěkně velká nafukuje, ale čina si to "může" dovolit narozdíl od USA jejichž hospodářství je založeno na staré slávě a dolaru jako rezervní měně?
A proč to vše házet na euro? Možná by stačilo se chovat jako v kapitalismu a nechat zkrachovat ty kdo neumí hospodařit a pročistit trh. Plácání o otřesech a bankách tak velkých,že nemohou padnout je jen lež, která je má zachránit za cizí peníze. Zbydou jen ještě větší problémy.
Nahlásit
-
0
+
Radim|17. 11. 2010 08:46
Neprijde vam zvlastni, ze se prohlaseni ruznych zastupitelu Evropy objevuji kratce potom, co FED oznamil QE2? Nepopiram, ze by zde byl velky dluh, ale tato skutecnost je nyni vyuzivana k devalvaci eura.
Nahlásit
-
0
+
Jakub|17. 11. 2010 00:12| reakce na Radim - 16. 11. 2010 10:55
To, ze jsou hypotecni uvery dostupne, jeste neznamena, ze lidi si je musi brat.Pokud by si obycejni lidi nebrali vysoke uvery, cena nemovitosti by pak 5x nevzrostla.
Sep|17. 11. 2010 00:06| reakce na Vlad Ender - 16. 11. 2010 15:59
Souhlasím s EUR a PIIGS. Nesouhlasím s Čínou. Růst objemu úvěrů odpovídá bublině, úroveň jüanu, spolu s očekávanou inflací, ale tlačí proti expanzi. Spíš je zde snaha o nalezení reálné měnové báze ve vztahu k referenční měně.Může (ale nemusí) to vypovídat o tom, jak čínský retail buduje obranu při měnové válce.Navíc, trh s nemovitostmi (kde je to zdánlivě nejhorší) mohl být dlouhodobě podkapitalizovaný. Nejsem si jistý, jestli na tohle platí definice z rozvinuté ekonomiky. Možná se zde projevuje dědictví minulosti, jen v dosud nebývalé míře. S čínskou bublinou bych byl opatrný.
Uverova bublina vznikla i v UK, US, dovolim si tvrdit ze je ted v Cine (a tim padem take Australii) - a zadna s tech zemi euro nema, ani velke vazby na euro.Island taky moc vazeb na EUR nemel.V Irske bubline EUR urcite roli hralo, jestli ale rozhodujici neni jasne. Navic Irska vlada mohla kompenzovat monetarni politiku ECB svoji fiskalni (napr. zvysenim dani z nemovitosti, zavedenim poplaku na hypoteky atd..).Strukturalne je problem kazde z PIIGS (a ja bych tam jeste prihodil Belgii) uplne jiny.Kde je EUR spolecnym menovatelem, je nemoznost dobreho reseni, specialne diky silene politice Nemecka, kde mi prijde ze nerozumi ani zakladnimu ucetnictvi.
Nahlásit
-
0
+
Adam|16. 11. 2010 14:06| reakce na Dušan - 16. 11. 2010 12:21
Proc by to nekdo delal, kdyz banky jsou "Too big to fail" a manazerum jde o primarne o vlastni penize, ktere dostanou za vynikajici rust bez ohledu na to, co prijde po nem?
Za zhoršení kapitálové přiměřenosti bank tedy také může euro, euro a ještě jednou euro nebo spíše neschopnost managementu oněch bank? Je opravdu tak obtížné trh analyzovat a případně se hypotečního letadla vůbec neúčastnit?
Nahlásit
-
0
+
Radim|16. 11. 2010 10:55
Ja vidim viniky dva:1. realitni maklere2. bankyTo, ze jsou hypotecni uvery dostupne, jeste neznamena, ze ceny nemovitosti musi rust 5x.
Nahlásit
-
0
+
denis mandok|16. 11. 2010 08:48| reakce na Marian - 16. 11. 2010 05:23
vůbec to není zaražející... centrální plánování prostě nefunguje. nikdo není schopný uhlídat všechny nechtěné důsledky vládní politiky
Doporučuji články z Guardianu.http://www.guardian. co.uk/business/2010/nov/15/ire land-portugal-spain-european-d ebt-crisis.Odkazyna další zajímavé články jsou v záhlaví výše uvedeného
Nahlásit
-
0
+
Marian|16. 11. 2010 05:23
Nazor z Dublinu.Je az zarazajuce ako financny regulator neplnil svoju ulohu.
Diskuze: Irsko prožívá finanční katastrofu
Přihlášení do diskuze
Diskuze
Pavel L|17. 11. 2010 17:36
Nahlásit
Jan Dvořák|17. 11. 2010 16:59| reakce na Denis - 17. 11. 2010 12:57
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Denis|17. 11. 2010 12:57| reakce na Standa - 17. 11. 2010 12:11
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Standa|17. 11. 2010 12:11| reakce na Sep - 17. 11. 2010 00:06
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Denis|17. 11. 2010 10:26| reakce na Sep - 17. 11. 2010 00:06
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
viga|17. 11. 2010 10:20
Nahlásit
Radim|17. 11. 2010 08:46
Nahlásit
Jakub|17. 11. 2010 00:12| reakce na Radim - 16. 11. 2010 10:55
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Sep|17. 11. 2010 00:06| reakce na Vlad Ender - 16. 11. 2010 15:59
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Vlad Ender|16. 11. 2010 15:59
Nahlásit
Adam|16. 11. 2010 14:06| reakce na Dušan - 16. 11. 2010 12:21
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Dušan|16. 11. 2010 12:21
Nahlásit
Radim|16. 11. 2010 10:55
Nahlásit
denis mandok|16. 11. 2010 08:48| reakce na Marian - 16. 11. 2010 05:23
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Dvořák|16. 11. 2010 08:14
Nahlásit
Marian|16. 11. 2010 05:23
Nahlásit