Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Diskuze k článku: Reklama na Boha aneb křesťanský byznys

Lada Kičmerová | 20. 5. 2009 | Celkem 20 komentářů v diskuzi

Vložit komentář

Všech 20 komentářů v diskuzi.

Pavel Horáček | 3. 6. 2009 12:48

Zajímavý článek, doufám, že se až k tomuto nedopracujeme...Co se týče navrácení majetku jsem četl zajímvou myšlenku a to právní nepodložení navracování. Ta říkala, že většina církevního majetku (myšleno lesy, pole, ...) byla pouze státním majetkem svěřeným církvi jako fideikomis. Tedy že ten majetek ani nebyl jejich... I když by to byla zajímavá myšlenka, že by biskup hospodařil na polích a v lesích, abychom zase u nás v republice nebyli papežštější než papež a nevraceli co nemusíme...

Nahlásit

0
+
-

Jan Daniel | 22. 5. 2009 17:45

Spojení křesťanství-středověk je klišé a nejsem si jistý, nakolik je toto klišé vůbec zažité mimo Česko, kde po dlouhá léta oficiální propaganda dělala z husitů ženoucích katolíky málem předvoj marx-leninských ateistů, ačkoliv byli ve víře fanatičtější než ti papeženci. Křesťanství má i atributy starověké (celá Bible se odehrává ve starověku) a novověké. V USA například středověk nikdy neměli a křsťanství si bez něj vcelku vystačí. Ale kdo ví, až přijde středověk do módy, křesťanství se něj třeba začne odvolávat.Rozdíl od budhismu? Křesťanství vzniklo na Západě a nutně musí být přirozeně bližší myšlení člověka ze Západu. Přesadit sem budhismus je nepřirozené. Je to taková móda a jak je to s trváním módy je známo. Mimochodem, byl jste někdy v Asii na delší dobu? Chtěl byste v asijské společnosti trvale žít?

Nahlásit

0
+
-

Martin Vlnas | 22. 5. 2009 19:30 | reakce na Jan Daniel - 22. 5. 2009 17:45

Rok jsem žil v Jižní Koreji - bylo ta jedinečná zkušenost, ale v žádném případě bych tam žít nechtěl.Několik poznatků:- v současnosti Koreji je nejrozšířenějším náboženstvím právě křesťanství (ale budhistů a konfuciánů je tam taky hodně). V souvislosti s tím mě napadá, že stejně jako se prosadilo křesťanství tam, mohl by se budhismus teoreticky prosadit u nás ve stejně cizím prostředí. Jenže se neprosadí! Proč, protože křesťanství je vysoce expanzivní - i v současnosti je nejrychleji rostoucí víru světa. Islám je až druhý. Budhismus nové ovečky aktivně nevyhledává, zájemci si k němu musejí najít cestu sami. Proto ho bude kdekoliv mimo Asii uznávat vždy jen malá skupina aktivních lidí.- v Koreji se při každém setkání druhá otázka Korejce tázala na to, v co věřím. Když jsem řekl, že v nich, byli upřímně šokováni.- pro Korejce je evropský individualismus (který s ateismem silně koreluje) naprosto nepochopitelný. Já jsem zase bojoval s jejich totální silou kolektivu.A proč bych tam nechtěl žít?- ubíjející je především ta totalita. Jakmile si jiný, nemáš šanci....

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jan Majer | 22. 5. 2009 18:26 | reakce na Jan Daniel - 22. 5. 2009 17:45

Ta otázka v závěru je zajímavá - do jaké míry podle vás v dnešní době náboženství formuje společnost?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jan Daniel | 22. 5. 2009 21:49 | reakce na Jan Majer - 22. 5. 2009 18:26

Není to samozřejmě tak, že většina Čechů je dnes formována tím, že chodí do kostela. Ale celá západní civilizace a její návyky byly formovány na bázi judeo-křesťanské tradice. Člověk je tím ovlivněn aniž by o tom věděl.Např.stav, kdy každý jednotlivec má svoji hodnotu není v jiných kulturách zdaleka samozřejmostí. Stejně tak to, že bližní v nouzi je hoden soucitu a solidarity. Něco takového hledáte v Asii mnohem hůře než v Evropě či Americe.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Martin Vlnas | 23. 5. 2009 12:49 | reakce na Jan Daniel - 22. 5. 2009 21:49

S první částí vašeho tvrzení o hodnotně individua zcela souhlasím (i když tuhle myšlenku v Evropě prakticky prosadilo až osvícenství :-)Nesouhlasím ale s vaším tvrzením, že v Asii není "bližní v nouzi hoden soucitu a solidarity" tak jako Evropě.. Podle mě je to totiž přesně naopak. Jen díky tomu třeba v asijských státech (Korea, Japonsko, Tchajwan, ale i těch rozvojových) prakticky neexistuje či donedávna neexistoval sociální stát.Lidé si ho totiž vůbec nepředstavovali jako alternativu ke stávajícímu a poměrně efektivnímu systému sociálního zabezpečení založenému na solidaritě nejen se členy rodiny, ale i třeba s kamarády ze školních škamen.Jeden místní podnikatel mi třeba vyprávěl,že od té doby co umřel jeho kolega z práce (dlouholetý kamarád ze školy) živí dvě manželky a dvojnásobný počet dětí.Na otázku proč mi odpověděl s odzbrojující samozřejmostí, že by to jeho kolega udělal taky.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jan Daniel | 21. 5. 2009 17:09

Takovéto povrchní tlachání bych čekal spíše někde v Blesku a ne na Finmagu. Od Finmagu čekám spíše seriózní analýzy a nikoliv populární články založené na několika rádoby-efektních jevech vytržených z jinak velmi prozaické reality.Drtivá většina kongregací v USA nemá s golfovým klubem naprosto nic společného. Jsou to prostě lidi ze sousedství náležející ke stejné církvi. To, že se v kostele klimatizuje a promítá je poměrně banální atribut pokroku a žádná senzace. Rocková skupina či bufet není nic amerického a setkáte se s tím i v českém kostele. A sbírka na kostel či na charitu? To je něco naprosto standardního a fungujícího odnepaměti všude. Začít se tomu dnes divit je trochu podivné.Poslední odstavec článku je už úplný nesmysl. Česko zůstane ateistické a Amerika věřící. Žádná marketingová kampaň za pár desítek milionů na tom nemůže nic změnit. Náboženství se totiž nedá prodat jako Kofola. Avšak bez náboženství neprodáte lidem v USA prezidentského kandidáta. To je trochu rozdíl oproti tomu, co se nám snaží říci autorka.

Nahlásit

0
+
-

Petr Síla | 22. 5. 2009 10:16 | reakce na Jan Daniel - 21. 5. 2009 17:09

Velmi zajímavý postřeh. Nenapadlo mne uvažovat o tom v hlubších souvislostech jako Vy. Ale odnesl jsem si z toho článku něco jiného. Pokud chtějí české církve zaujmout více lidí, musí být moderní a přístupné. Zatím totiž jsou velmi konzervativní a tomu odpovídá i složení věřících v kostele. A příklad si mohou vzít třeba v USA.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jan Majer | 22. 5. 2009 10:32 | reakce na Petr Síla - 22. 5. 2009 10:16

Kdyby se v Česku podařilo přivést více lidí k duchovnímu rozvoji, bylo by to jistě dobré. Ovšem kampaň amerického střihu by u nás působila komicky. Šance, že české církve najdou vhodnou formu a obsah, jak správně oslovit veřejnost, není velká (i když si to vlastně umím představit - třeba série decentních černobílých spotů s chytrými promluvami osobností typu Roden). Obávam se ale, že české církve mají o moderní prezentaci trochu opožděné představy - „rocková kapela“, zpívající před knihkupectvím na Andělu pobožné písně, není to pravé řešení.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jan Daniel | 22. 5. 2009 17:06 | reakce na Jan Majer - 22. 5. 2009 10:32

Podle mne má křesťanství potenciál oslovit mladé lidi. V dnešní době a v českých podmínkách, kdy mainstream médií a další elity většinou patří někam na škále mezi kritiky náboženství a sekulární Taliban, a kdy je politicky korektní protěžovat jakoukoliv jinou víru či kulturu než tradiční Západní, má křesťanství možnost vzít na sebe image nekonvenčnosti a revolty. Přísnými podmínkami ale jsou:1) Nepodbízet se většinovému názoru. Tradiční baptistické církve v USA ztrácejí členstvo - mj.díky liberálním postojům k potratům a homosexuálnímu manželství - ve prospěch novějších protestantských církví či dokonce katolíků. Jejich preláti nepochopili, že value proposition církve nemůže být v tom, že bude měnit názory podle průzkumů veřejného mínění jako nějaký politik, ale že nabízí spíše opak. Jde o to, čemu se v marketingu říká strategický positioning.2) Za žádných okolností se neprostituovat s politikou. Krátkodobý zisk je obvykle negován poklesem významu v delším období (typický konflikt ekonomie). Církvím prospívalo více, když byla na ministerstvu kultury parta kolem Pavla Dostála, než když tam je nějaký lidovec.Potenciál v ČR pochopily jen některé malé protestantské církve. Tradiční církve jsou strnulé, v defenzivě a bez zájmu o změnu. Letničním církvím sice nechybí misijní entusiasmus, ale svým nadměrným náboženským zápalem a neschopností odlehčení zase odrazují normální klienty a přitahují lidi poněkud nevyrovnané, kteří spíše než víru hledají vlastní duševní stabilitu

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jan Majer | 22. 5. 2009 17:12 | reakce na Jan Daniel - 22. 5. 2009 17:06

Když už, nebude pro mladé lidi mnohem přitažlivější buddhismus než středověkými atributy opentlené křesťanství?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Martin Vlnas | 22. 5. 2009 17:57 | reakce na Jan Majer - 22. 5. 2009 17:12

Já si myslím, že katolická církev moc šancí nemá. Protestantské církve ale (většinou) žádné středověké pentle typu zpověď a "řekni tři otčenáše a dva zdrávasy a pánbůh ti odpustí" nemají.Nedávno jsem jedno protestanské kázání navštívil a byl jsem (jako zarytý bezvěrec) moc mile překvapený. Kněz v perfektním obleku spíš polemizoval a nabízel možnosti, než kázal. Nikdo nikomu nic nenutil... Přišlo mi to jaké příjemná chvíle, kdy člověk vypne a zamyslí se nad tím, co vlastně celý ten týden dělal.Takhle nějak by to podle mě mělo být... Žádný fanatismus, nucení, vymývání mozků a papež s děravými kondomy....

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jan Majer | 22. 5. 2009 18:22 | reakce na Martin Vlnas - 22. 5. 2009 17:57

Já jsem původem z Mostu, tam byl na kraji obřího hnědouhelného lomu jen takový ten o kilometr posunutý a oltářem úmyslně na nesprávnou světovou stranu komunisty otočený kostel. S náboženstvím jsem se setkal jen jako předškolák v podání mé nevidomé babičky - naučila mě „andělíčku muj strážníčku“ a hodně mi toho povídala o nebíčku a tak. Druhá babička mi vyprávěla o Meresjevovi, Jánošíkovi, Gagarinovi, Baťovi (epizoda se zřícením letadla) - ti mě bavili víc. Až skoro ve třiceti jsem zažil přesně to, co popisuješ, Martine. Byl jsem rok v zahraničí a jednoho dne jsem náhodou vkročil do kostela v době mše. Od té doby jsem to až do návratu domů dělal víceméně pravidelně, byl to balzám na duši.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jan Majer | 21. 5. 2009 18:10 | reakce na Jan Daniel - 21. 5. 2009 17:09

Dobrý den, pane Danieli, sám se divím, ale váš komentář mě potěšil, i když mám úplně jiný názor než vy. Vidím, že jste pravidelný čtenář, jinak by vás vykročení mimo hlavní proud obsahu webu takhle nenaštvalo. Prosím, vezměte jako fakt, že kromě seriózních analýz budeme na Finmag.cz publikovat také krátké postřehy, jež teď vnímáte jako „povrchní tlachání“.Zatímco autorka čtivě popsala zajímavost, která ji zaujala, vy jste mě obohatil vaším pohledem na věc. Přiznám se, že v dnešním shonu by mě ani nenapadlo číst na tohle téma nějakou analýzu nebo hlubší úvahu. Ale jsem rád, že se ke mně Lady postřeh a vaše názory v takto „instantní“ podobě dostaly. Taková diskuse pod článkem pak může docela dobře fungovat jako inkubátor námětů pro vámi preferované serióznější analýzy.Ještě k obsahu Finmagu - principy fungování církví jsou legitimním ekonomickým tématem a nové „blogové“ rubriky budou opravdu „lehčí“ čtení. Umožní čtenářům přispět vlastním názorem, aniž by přitom museli být znalci finančních trhů. Kdybychom se spolu pobavili o ekonomických souvislostech fungování médií, jistě byste připustil, že by nebylo fér odsuzovat Finmag k útrpné roli ortodoxně vážného média, jež publikováním jiné formy než vámi preferovaných seriózních analýz překračuje mantinely vaší tolerance.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Arsen Lazarevič | 21. 5. 2009 23:13 | reakce na Jan Majer - 21. 5. 2009 18:10

Já taktéž musím souhlasit s panem Danielem. Mě se zdá, že se v článku dělá senzace z něčeho, co je všeobecně známé. A článek nepřináší žádná zajímavá a odborná fakta - kolik si církve vydělají, jaké jsou neúspěšnější, kdo jsou hlavní sponzoři. Použil bych Váše přirovnání "je to psané od stolu" :) A na jednu stranu chceme mít privatizované úplně všechno a na druhé to kritizujeme. Business je zdraví, tak proč by nemohla být i víra?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Ondra Záruba | 22. 5. 2009 00:38 | reakce na Arsen Lazarevič - 21. 5. 2009 23:13

Vzpomínám si na článek o Baťovi. .

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Martin | 20. 5. 2009 10:39

Na druhou stranu, je to způsob jak dostat lidi do kostelů, jak je spojit dohromady. Já osobně nejsem věřící, jsem ateistický student VŠ. Něco do sebe to ale má. Trend dnešní společnosti, kdy nejbližší přítel člověka je jeho PC, pro komunikaci s okolím si zapneme ICQ a ve volných chvílích brouzdáme internetem nebo si zapneme nějakou hru, mě klidným nenechává. Proč nepřiblížit i kostel člověku, aby se tam cítil dobře a mohl komunikovat s ostatními. I tento agresivní marketing je dle mého názoru na místě.

Nahlásit

0
+
-

Jan Majer | 20. 5. 2009 10:51 | reakce na Martin - 20. 5. 2009 10:39

Asi by se dalo argumentovat, že se církve jen přizpůsobují současnému hlučnému světu, aby nebyly neviditelné. Ale stejně mi ke kostelu víc sedí „klidná síla“.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Ivan Harmat | 20. 5. 2009 06:11

Nenavistny clanok, kedy uz konecne prestanete osierat Ameriku v tomto casopise? Jediny normalny co tu pise je pan Kohout. Ateista sa tazko stane prezidentom, ake hodnoty by mohol ponuknut volicom? Na tom bola zalozena tato este stale skvela krajina. Na slobodnom obchode a viere v boha. Obama zacal nicit kapitalizmus v USA, ale uz o dva roky su dalsie volby a vtedy uz demokrati nebudu taki popularni.

Nahlásit

0
+
-

Jan Majer | 20. 5. 2009 07:31 | reakce na Ivan Harmat - 20. 5. 2009 06:11

Tohle přece není otázka víry, řeč je o byznysu provozovaném církvemi.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK