Jan Dvořák|8. 3. 2009 00:06| reakce na LadislavVěžník - 7. 3. 2009 13:40
Doufám, že k tomuto scénáři nedojde, že se zlato a DJIA přece jenom potkají o něco výše :-).I kdyby k tomu došlo - pro tento případ mám pořád 10-15% portfolia v putkách.Navíc, při ceně zlata nad 1000 USD by akcie středních těžařů nemusely zažít propad ala banky. Při této ceně zlata by měly vykazovat slušnou profitabilitu.
LadislavVěžník|7. 3. 2009 13:40| reakce na Jan Dvořák - 7. 3. 2009 02:02
Ona se ale také cena zlata a DJ index mohou potkat na 1100(třeba jsem to hodně přehnal,ale sám přirovnáváte nynější krizi k 30 letům a odhad poklesu by odpovídal cca na 1500 DJ i.),potom akcie těžebních společností by mohly být stejným propadákem jako banky.
Jan Dvořák|7. 3. 2009 02:02| reakce na Jan Traxler - 6. 3. 2009 13:29
Záleží na cílech investorů.Já nechci krizi "přežít",j áchci z této krize vyjít na straně vítězů - znásobit během poklesu trhů hodnotu svého portfolia..K tomu mi pomůže jedině koncentrované portfolio, žádná diverzifikace.Proto jsem před více než rokem přesunul důraz svých analýz na globální makroekonomickou situaci. Podle toho pak vybírám zaměření portfolia..Nyní vidím největší potenciál pro nejbližší 1-2 roky v akciích středních firem těžících stříbro a zlato. Proto v nich mám něco přes 2/3 portfolia..Na opuštění drahých kovů a klasickou diverzifikaci bude čas po odeznění krize nebo při enormní bublině drahých kovů (až se bude cena 1 unce zlata přibližovat hodnotě DJIA).Takže ještě minimálně několik let čas.
Malá poznámka k propadu cen komodit. Myslím si, že je poměrně důležité zohlednit v jaké měně se komodity propadly. Komodity se běžně oceňují v USD, došlo tedy vůbec k opravdu velkému propadu cen komodit nebo to jen tak vypadá, protože dolar aprecioval? Nemyslím, že by komodity pro českého investora zaznamenaly zas tak velký propad. A jak moc vlastně vydělám, když teď nakoupím za CZK, ceny v USD vzrostou, ale USD vůči CZK půjde dolů? Myslím, že se teď dají najít zajímavé příležitosti v komoditních akciích, které zaznamenaly velký propad v měně, která oslabila vůči USD. Skvělý příklad nesprávného ocenění trhem je polská KGHM - těžba mědi a stříbra, stačí se podívat jak se změnila cena těchto komodit v PLN a zjistíte, že ten propad nebyl zdaleka tak dramatický, což se rozhodně nedá říct o ceně akcie. Stříbro dokonce v PLN dosahuje nových maxim. Pokud by jste měl někdo podobný příklad, dejte vědět, ať vím co nakupovat :)
Nahlásit
-
0
+
Jan Dvořák|6. 3. 2009 18:27| reakce na Jan Traxler - 6. 3. 2009 13:34
Se zásobami a vlivem na cenu akcie máte pravdu..Akorát při analýze se musí zohledňovat, zda jsou "reserves" ,"indicated" ;nebo "inferred" ,dále vydatnost a velikost ložiska, náklady na těžbu, náklady na uvedení dolu dolu provozu (pokud ještě těžba není zahájena) apod..Některé ložisko totiž může být zajímavé pro jednu firmu a naprosto nezajímavé pro jinou...
Ze zvedavosti: vi nekdo, jak investovat do fyzickeho stribra bez nutnosti platit DPH (az uz v CR nebo v zahranici)? Fyzicke investicni zlato je od DPH osvobozene (direktivou proklinane EU :)), ale ne ostatni vzacne kovy (stribro, platina, paladium).Vzhledem k relativne vysokemu markupu (specialne ve srovnani se zlatem), platit jeste DPH je docela zabijak na fyzicke stribro..Jedina moznost kterou znam ja, je koupit to v Jersey/Guernsey/Isle of Man a potom prepasovat :).
Nahlásit
-
0
+
Jan Traxler|6. 3. 2009 13:34| reakce na Jan Dvořák - 5. 3. 2009 23:39
Ano, mate pravdu a diky moc za doplneni. Ono by ani nebylo logicke nevytezene zasoby davat do aktiv. V podstate by tak firma tvorila zisk tim, ze by postupne odcerpavala sva aktiva. ;-)) Ale z pohledu oceneni akcie hraji nevytezene zasoby klicovou roli. ;-)
Jan Traxler|6. 3. 2009 13:29| reakce na Jan Dvořák - 6. 3. 2009 11:16
Ano, z pohledu diverzifikace si koledujete o prusvih. ;-)) Ale diverzifikace je jeden ze zpusobu eliminace rizika. Pokud se investor proti rizikum zajistuje jinak (napr. opcemi), pak diverzifikaci nepotrebuje a muze klidne sazet na jedno jedine odvetvi. ;-).Beznym invstorum ale vzdy doporucuji myslet na dobrou sektorovou diverzifikaci. To neznamena mit v portfoliu vse, ale nemit tam jen jedno odvetvi. ;-).Jan TraxlerFINEZ Investment Management
Jan Traxler|6. 3. 2009 13:24| reakce na František Mašek - 6. 3. 2009 09:18
To je logicke. Jak uvadim i v clanku, stribro se primarne pouziva v prumyslu a pak az v klenotnictvi a v posledni rade jako investice. Osobne si myslim, ze na strednedobem az dlouhodobem horizontu tudiz stribro bude vykonnejsi nez zlato, protoze o zlato prestane byt takovy zajem, jakmile se situace na kapitalovych trzich zacne zlepsovat, ba co vic, spousta investoru bude zlato prodavat. (To muze par mesicu i let trvat.).Zlato ale logicky bylo doted zadanejsi, protoze dost vyznamnym zpusobem rostla poptavka po zlatu jakozto investici, zatimco spotreba stribra klesla v dusledku svetove recese. Mluvil jsem v podobnem duchu uz pred rokem, ze doporucuji kratkodobe z komodit pouze zlato, jine "drahe kovy" ne, protoze se pouzivaji primarne v prumyslu..Pri dnesnich hodnotach uz jsou z dlouhodobeho hlediska prumyslove kovy daleko zajimavejsi nez zlato. Osobne jsem v unoru vsechny investice spojene se zlatem prodal, kdyz zlato dosahlo 1000 USD. Nyni postupne navysuji podil jinych komoditnich akcii (zejmena okolo ropy a medi)..Zlato ma potencial kratkodobe rust, muj osobni tip (ale je to opravdu jen tip) je 1200 USD v prubehu tohoto roku. Jinak je ale zlato z meho pohledu uz za zenitem, nejlepsi doba nakupu uz minula, spousta lidi nastoupi pozde a budou se pak jen divit, jak to, ze cena zlata klesa, kdyz je to "nejbezpecnejsi investice". Jako kazda jina je bezpecna jen tehdy, kdyz se nakupuje "levne"..J anTraxlerFINEZ Investment Management
Jan Dvořák|6. 3. 2009 11:16| reakce na František Mašek - 6. 3. 2009 09:18
Jak zlato tak stříbro jsou podle mne v býčím trhu, cena zlata a DJIA se bude přibližovat..Sázím na to, že stříbro ve stínu zlata dlouho nezůstane..Ač nebudu pochválen za diverzifikaci, mám ve "stříbrných&quo t;a "zlatých" pozicích většinu portfolia
S investicemi přes komoditní akcie souhlasím.Vámi zmíněná páka (nadproporcionální růst) je velmi zajímavá a liší se firmu od firmy závisí na několika hlavních faktorech. Podle mne by to stálo za samostatný článek..Do jakých akcií investovat? Čím menší přehled a znalosti v oblasti komodit a komoditních akcií investor má, tím větší firmy bych mu pro investici doporučil..Dovoluji si přesto upozornit na jednu nepřesnost. Píšete, cituji: "s rostoucí cenou komodit roste jednak účetní hodnota firmy (ocenění zásob komodity)".To ale není pravda. Rezervy komodit k těžbě se v rozvaze nevyskytují. Je to podrozvahová položka.Jako zásoby se uvádí již vytěžené suroviny držené na skladě.Hodnotu firmy rostoucí cena komodit ovlivní, ale nepromítne se přes zásoby do rozvahy a neovlivní tedy účetní hodnotu firmy, jak píšete..Příklad - podívejte se do výroční zprávy společnosti Exxon Mobil. Jejich zásoby na konci roku 2008 činily pouhých 9 mld USD. Uznáte, že to nejsou jejich rezervy ropy..P.S. Mým favoritem pro roky 2009 a 2010 je stříbro.P.P.SZejména u průmyslových kovů a zemědělských plodin se vyplatí sledovat vývoj jejich zásob.
Nahlásit
-
0
+
Tomas Pieter|5. 3. 2009 22:39
no jak kolikrat s vama nesouhlasim, tak ted se mi docela libi. jen bych se ohrail proti terminu "gambler"j inakpredpoved je fajn, ale to nejtezsi vas ceka. spravne nakoupit. Peter Schiff taky hezky predikoval, ale realne vysledky nic moc.
Diskuze: Komodity jsou nejlepší dlouhodobá investice
Přihlášení do diskuze
Diskuze
Jan Dvořák|8. 3. 2009 00:06| reakce na LadislavVěžník - 7. 3. 2009 13:40
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
LadislavVěžník|7. 3. 2009 13:40| reakce na Jan Dvořák - 7. 3. 2009 02:02
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Dvořák|7. 3. 2009 02:02| reakce na Jan Traxler - 6. 3. 2009 13:29
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Filip|7. 3. 2009 01:42
Nahlásit
Jan Dvořák|6. 3. 2009 18:27| reakce na Jan Traxler - 6. 3. 2009 13:34
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Vlad Ender|6. 3. 2009 14:14
Nahlásit
Jan Traxler|6. 3. 2009 13:34| reakce na Jan Dvořák - 5. 3. 2009 23:39
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Traxler|6. 3. 2009 13:29| reakce na Jan Dvořák - 6. 3. 2009 11:16
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Traxler|6. 3. 2009 13:24| reakce na František Mašek - 6. 3. 2009 09:18
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Dvořák|6. 3. 2009 11:16| reakce na František Mašek - 6. 3. 2009 09:18
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
František Mašek|6. 3. 2009 09:18| reakce na Jan Dvořák - 5. 3. 2009 23:39
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Dvořák|5. 3. 2009 23:39
Nahlásit
Tomas Pieter|5. 3. 2009 22:39
Nahlásit