libertarian|13. 11. 2009 12:41| reakce na libertarian - 13. 11. 2009 11:16
ešte doplnim-cital som väčšinu clankov na LIBINST, aj preklady rakušanov, plne som ich pochopil, ale pri akejkolvek diskusii s mainstreamakmi vidím priepasť medzi ich nazormi a mojim chapaním ekonomie. Nemyslim si, ze som blbec, ale rad by som si overil svoje nazory aj u niekoho z "mojej krvnej skupiny".
Aleši ,(budem Ti tykať, som starší a navyše tvoj fanda!)V tomto clanku pišeš veci, ktore su pre mna plne akceptovatelne. To, čo ma zvlášť zaujima, je širší vzťah medzi sučasnou mainstreamovou ekonomiou a situaciu v krize (terajsej aj tej v r.1929).Mam silny vztah k rakuskej ekonomii, a mainstreamovu ekonomiu považujem za zmes bludov, klamstiev, omylov a demagogie (nie som študovaný ekonom!).Zaujimal by ma Tvoj nazor na tieto slová, alebo odkaz na nejaký Tvoj dostupný text k tejto veci.
Nahlásit
-
0
+
Honza|11. 11. 2009 18:27
Toto vyvracení mýtu mýty je opravdu erudované ...
Nahlásit
-
0
+
Honza|11. 11. 2009 18:24
Zdá se mi, že autor je v některých ohledech docela mimo. Že na krizi má podíl zlatý standard? Ano, má v kombinaci s chováním Fedu, který měl poměrně svázané ruce, když začaly padat banky typu Bank Of United States. Přitom i ta nakonec vrátila vkladatelům 92,5 centu na dolar, takže se určitě nejednalo o špatné hospodaření ze strany této banky a naopak při runu jí mělo být pomoženo ...
Nahlásit
-
0
+
Joe|29. 10. 2009 03:02
Díky za nápovědu, už jsem našel, přečetl. Já jsem totiž původně znal symboliku "rozbitého okna" z argumentace newyorského starosty, což je o něčem zcela jiném.
Nahlásit
-
0
+
Juraj Vyskocil|28. 10. 2009 20:28| reakce na Joe - 27. 10. 2009 23:06
Alebo si zozen dielko Economics in One Lesson (Henry Hazlitt).Ten postavil celu tuto lekciu na problematike chybnych rozhodnuti prameniacich z toho, ze sa berie do uvahy iba bezprostredny a viditelny nasledok.
Adam|28. 10. 2009 15:17| reakce na Joe - 27. 10. 2009 23:06
Vyhledejte si: Frederic Bastiat - Co je videt a co neni.Popripade v anglictine odkazy na: "Broken window fallacy" ci "The parable of the broken window"
Zkusil jsem si vygůglit "iluzi rozbitého okna", ale našel jsem jen jedno vysvětlení, které mi nesedí vůči zde použité situaci "co by bylo, kdyby nebylo...". Prosím, vzdělejte mne...
Nahlásit
-
0
+
Joe|27. 10. 2009 23:06
Zkusil jsem si vygůglit "iluzi rozbitého okna", ale našel jsem jen jedno vysvětlení, které mi nesedí vůči zde použité situaci "co by bylo, kdyby nebylo...". Prosím, vzdělejte mne...
Nahlásit
-
0
+
Aleš Tůma|27. 10. 2009 11:26| reakce na Petr Síla - 27. 10. 2009 11:16
Nepopřel jsem vůbec nic, přečtěte si ještě jednou co tvrdím, válečný růst HDP je zcela irelevantní číslo:)
Petr Síla|27. 10. 2009 11:16| reakce na Aleš Tůma - 26. 10. 2009 23:21
"Stejně absurdní je i názor, že depresi ukončila druhá světová válka" a "To, že nějaké číslo (HDP, počet patentů, cokoliv) náhodou roste přece nevypovídá nic o tom, jestli si by si lidé raději nevybrali jinou možnost"To že ta čísla rostou, ale vypovídá o konci deprese, ne? Teď jste nejen odbočil od tématu, ale také popřel celý svůj článek.
Petr Síla|27. 10. 2009 11:13| reakce na Arsen Lazarevič - 26. 10. 2009 11:13
VŠECHNY války v historii byly zcela zbytečné, ale některé bylo nutno vybojovat. Ani z hlediska ekonomického nemáte pravdu. a) USA byly exportérem zboží a obchodu válka škodí, takže ukončení války bylo pro USA žádoucí.b) Kdyby USA čekaly, až budou stát Japonci a Němci na jejich hranicích, tak by náklady na válku byly mnohem vyšší, protože by se bojovalo na americkém území. Následkem čehož by byl nejistý i její výsledek.Z lidského hlediska je pak Váš názor zcela zcestný.
Petr Síla|27. 10. 2009 11:05| reakce na Aleš Tůma - 26. 10. 2009 11:51
Souhlasím s tím, že válka není dobrý stimulant ekonomiky. Jen jsem reagoval na Vaši poznámku o výzkumu. Zdaleka by nebyl tak intenzivní. Není to o namířené pistoli, ale o uvolnění financí. A ty byly za války enormní. Na druhou stranu je velmi smutné, že potřebujeme být reálně ohroženi, abychom investovali výrazně do výzkumu a nejsme schopni téhož zajistit v míru.
Kruton|27. 10. 2009 10:13| reakce na Adam - 26. 10. 2009 21:40
Je to sice už zcela věcí osobního postoje, ale máte pravdu, nechtěl. Obrazně řečeno, nechtěl bych žít ve světě bez bláznů, kteří jen s vírou, že přes oceán vede lepší cesta do Indie, se vydají do neznáma a bez pošetilců, kteří to financují. Nechtěl bych žít ve světě, ve kterém nemohou stamiliony lidí fascinovaně sledovat na TV obrazovce, jak lidská noha víří měsíční prach jen proto, že někomu připadalo neefektivní vyhodit za tu pochybnou show balíky dolarů. Nechtěl bych žít ve světě bez dobrodruhů a dobrodružství.
Martin|27. 10. 2009 09:05| reakce na Aleš Tůma - 26. 10. 2009 23:21
Kdyby nastal konflikt podobný první nebo druhé světové válce, tak by patrně skutečně došlo k dalšímu technologickému skoku. Já osobně bych dal přednost mírové technologické stagnaci.Vy jste ovšem na začátku tvrdil: "Stejně absurdní je i názor, že depresi ukončila druhá světová válka". Můžete mít pravdu, ale moc argumentů jste ve svém článku ani v diskusi zatím neuvedl. Sám přiznáváte, že po válce přišla prosperita, takže předpokládám, že příčinu vzniku poválečné prosperity vidíte někde jinde než ve válce, jen jste zatím nenapsal kde.
Aleš Tůma|26. 10. 2009 23:21| reakce na Martin - 26. 10. 2009 20:36
A co z toho vyplývá? Že je to snad žádoucí situace? Jak píšu v jiné reakci - máme vyvolat třetí světovou, abychom urychlili technologický pokrok?To, že nějaké číslo (HDP, počet patentů, cokoliv) náhodou roste přece nevypovídá nic o tom, jestli si by si lidé raději nevybrali jinou možnost, kdyby mohli.
Adam|26. 10. 2009 21:40| reakce na Vlad Ender - 26. 10. 2009 14:25
Dobra reakce:-) Ale musim se zastat vyucujiciho, teflon jsem tam spise strcil ja diky sve pameti vynechavajici nepodstatne detaily, myslim si, ze jde o pointu a ne o konkretni produkt.Kruton: takze chcete zit ve svete, kde se nahodne investuje do extremne nakladnych vyzkumu, jejichz vynos pro "civilisty" ;je pouze vedlejsim a predem neodhadnutelnym produktem? A v duchu Alese Tumy uznavam, ze i takto cast vyzkumu dneska vypada.
Martin|26. 10. 2009 20:36| reakce na Aleš Tůma - 26. 10. 2009 07:08
Iluze rozbitého okna to rozhodně není. Jde o to, že tváří v tvář ohrožení jsou-lidé ochotni se uskrovnit a obětovat mnohem víc, než kdyby nebezpečí nehrozilo. Pokud ty obětované prostředky věnují na výzkum, urychlí se technologický pokrok. V době WW2 takové ohrožení představovali Němci, Japonci, Rusové, Amričani....(i v Německu probíhal výzkum), ale stejně může zafungovat hrozba nebezpečné epidemie, ekologické nebo přírodní katastrofy.
Aleš Tůma|26. 10. 2009 18:36| reakce na Kruton - 26. 10. 2009 13:52
Ale v takovém světě žijete!Například termonukleární energetika existuje "na papíře", ale žádná prakticky použitelný reaktor zatím nestojí, a ještě mnoho let stát nebude, mj. i proto že jde o obludně drahou technologii. Takže byste začal bombardovat třeba Írán, abyste tu technologii popostrčil?Nebo třeba výtah na oběžnou dráhu. Je to scifi, ale v principu realizovatelná. Háček je v tom, že přijít s technologií, která by umožnila vyrobit několik tisíc kilometrů dlouhé lano a zavěsit ho na stacionární satelit, by bylo také drahé. Třeba by pomohlo vyhlásit válku Paroubkovým Marťanům?
Vlad Ender|26. 10. 2009 14:25| reakce na Kruton - 26. 10. 2009 13:52
Ja si nejsem jisty jestli bych chtel vyucujiciho ktery tohle tvrzeni pouziva a ani si nezjisti, ze teflon byl vynalezen docel drive(vynalezen 38, patentovan 41, Teflon (tm) v 45). Soukrome - Kinetic Chemicals.
Četl jsem pomalu všechny příspěvky a myslím si, že každý má kousek pravdy. Válka je strašná. Nejhorší na tom je to, že připravení dost zbohatli a dokonce se tvrdí, že právě proto byly války uměle vyvolané a to především ze strany obchodníku, včetně centrálních bank. Jestli je to pravda netuším, ale asi na tom něco bude.
Nahlásit
-
0
+
Aleš Tůma|26. 10. 2009 11:51| reakce na Aleš Tůma - 26. 10. 2009 11:51
Aleš Tůma|26. 10. 2009 11:51| reakce na Aleš Tůma - 26. 10. 2009 11:43
Tedy aby zas nevznikla nějaká mýlka, není sporu, že WW2 zabránila daleko větším škodám a zvěrstvům, které by nacistický režim napáchal.Já tu jenom odmítám tezi, že válka je nějakým hybatelek ekonomického pokroku. To je prostě ta všeobjímající iluze rozbitého okna.
Aleš Tůma|26. 10. 2009 11:43| reakce na Petr Síla - 26. 10. 2009 10:49
Diskuze není o tom, jesli bylo správné nakopat Hitlera někam:) Diskuze je o tom, jestli válka obecně může nebo nemůže zvýšit ekonomický blahobyt. Myslel jsem, že je zjevné, že nemůže:)K druhém komentáři: dobrá, bez války by nebyl projekt Manhattan. No a co?? Tak by zkrátka jaderná energetika vznikla o něco později. A vznikla by spousta jiných objevů, jejichž autoři zahynuli někde na frontě...To je stejný mýtus, jako že bez bumbrlíčka jménem NASA bychom neměli lasery, suché zipy, a já nevím co ještě. Tak to prose není. Lidé nepotřebují mít na hlavu namířenou pistoli, aby vynalézali a objevovali.
Arsen Lazarevič|26. 10. 2009 11:13| reakce na Petr Síla - 26. 10. 2009 10:49
Většina válek v lidské historii byla zcela zbytečných a ekonomicky často devastujících. Válka má pouze smysl, pokud jsou ohrožovány obyvatelé dané země včetně jejich osobního vlastnictví. To znamená, že z hlediska liberalismu měla válka začít před zabráním pohraničí ze strany Hitlera. Žádného zásahu USA a SSSR by tak nebylo potřeba. To se však nestalo. Náklady na válku tak logicky byly mnohem vyšší.
Petr Síla|26. 10. 2009 10:43| reakce na Aleš Tůma - 26. 10. 2009 07:08
Zdaleka by v míru nebylo objeveno tolik, co za války. Za druhé světové války došlo k tak enormní koncentraci vědeckých sil, ke které by v míru nikdy nemohlo dojít, protože by si každý vědec "hrál na svém písečku". Nejzářnějším příkladem je projekt Manhattan, kde se sešli nadaní vědci celého světa a mnoho z nich později získalo Nobelovu cenu. Takovýto projekt v míru nikdy nezrealizujete.
Diskuze: Mýty o Velké depresi
Přihlášení do diskuze
Diskuze
libertarian|13. 11. 2009 12:41| reakce na libertarian - 13. 11. 2009 11:16
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
libertarian|13. 11. 2009 11:16
Nahlásit
Honza|11. 11. 2009 18:27
Nahlásit
Honza|11. 11. 2009 18:24
Nahlásit
Joe|29. 10. 2009 03:02
Nahlásit
Juraj Vyskocil|28. 10. 2009 20:28| reakce na Joe - 27. 10. 2009 23:06
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Adam|28. 10. 2009 15:17| reakce na Joe - 27. 10. 2009 23:06
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Joe|27. 10. 2009 23:06
Nahlásit
Joe|27. 10. 2009 23:06
Nahlásit
Aleš Tůma|27. 10. 2009 11:26| reakce na Petr Síla - 27. 10. 2009 11:16
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Petr Síla|27. 10. 2009 11:16| reakce na Aleš Tůma - 26. 10. 2009 23:21
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Petr Síla|27. 10. 2009 11:13| reakce na Arsen Lazarevič - 26. 10. 2009 11:13
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Petr Síla|27. 10. 2009 11:05| reakce na Aleš Tůma - 26. 10. 2009 11:51
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Kruton|27. 10. 2009 10:13| reakce na Adam - 26. 10. 2009 21:40
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Aleš Tůma|27. 10. 2009 09:58| reakce na Martin - 27. 10. 2009 09:05
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Martin|27. 10. 2009 09:05| reakce na Aleš Tůma - 26. 10. 2009 23:21
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Aleš Tůma|26. 10. 2009 23:21| reakce na Martin - 26. 10. 2009 20:36
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Adam|26. 10. 2009 21:40| reakce na Vlad Ender - 26. 10. 2009 14:25
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Martin|26. 10. 2009 20:36| reakce na Aleš Tůma - 26. 10. 2009 07:08
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Aleš Tůma|26. 10. 2009 18:36| reakce na Kruton - 26. 10. 2009 13:52
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Aleš Tůma|26. 10. 2009 17:29| reakce na Vlad Ender - 26. 10. 2009 14:25
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Vlad Ender|26. 10. 2009 14:25| reakce na Kruton - 26. 10. 2009 13:52
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Kruton|26. 10. 2009 13:52| reakce na Adam - 26. 10. 2009 10:04
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jiří Prášil|26. 10. 2009 12:34
Nahlásit
Aleš Tůma|26. 10. 2009 11:51| reakce na Aleš Tůma - 26. 10. 2009 11:51
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Aleš Tůma|26. 10. 2009 11:51| reakce na Aleš Tůma - 26. 10. 2009 11:43
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Aleš Tůma|26. 10. 2009 11:43| reakce na Petr Síla - 26. 10. 2009 10:49
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Arsen Lazarevič|26. 10. 2009 11:13| reakce na Petr Síla - 26. 10. 2009 10:49
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Petr Síla|26. 10. 2009 10:49| reakce na Arsen Lazarevič - 24. 10. 2009 12:32
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Petr Síla|26. 10. 2009 10:43| reakce na Aleš Tůma - 26. 10. 2009 07:08
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu