Martin Střelec|7. 9. 2008 19:02| reakce na Jan Majer - 6. 9. 2008 08:50
Já si také myslím,že autor vedle poukázání na konkrétní příklad čínského zboží nadhodil důležité obecnější téma k zamyšlení: že pro nás jako pro jednotlivce vlastně ani neplatí centrálně publikovaný údaj o inflaci, nýbrž že naše konkrétní inflace (pro nás osobně, pro rodinu) je dána našimi vzorci spotřeby a může se dost lišit od průměru (podobně jako je tomu u platů). Protože inflace se počítá podle nějakého standardního koše produktů a služeb, jenže každý z nás má ten spotřebitelský koš úplně jiný. Vůbec vlastně nevím, jestli se i inflace počítá a publikuje pro nějaké dílčí složky, jako např. jednotlivé regiony nebo jednotlivá odvětví? U platů se to dělá a často to dá úplně jiný obraz než když se díváte jen na jedinou průměrnou hodnotu.
Jan Majer|6. 9. 2008 08:50| reakce na Arsen Lazarevič - 5. 9. 2008 22:28
Zdravím, Arsene, s tou zárukou je v tomhle případě trochu potíž - nevztahuje se totiž, podle mých zkušeností, na mechanické poškození. Zboží se musí poškodit tak nějak samo, aby mohlo být reklamováno. K mechanickému poškození přitom dochází u hraček nejčastěji a právě o něm autor píše. Proto by měly hračky něco vydržet, dobrým příkladem je nezničitelné lego. A jestli takový článek patří na Finmag? Byl sice publikován v sobotní odlehčené rubrice Čtení na víkend, ale mohl klidně vyjít i v týdnu v rubrice Domácí ekonomika. Poukazuje na zajímavý ekonomický paradox, ke sdělení využívá srozumitelné příklady, nutí k zymyšlení. Raduju se z každého ekonomického textu, který nesděluje banality, a přitom mu může porozumět laik. Víc takových článků!
Dobrý den,Zdá se mi, že takovýto článek by měl mít spíše místo někde na blogu pana autora. Pan autor však zapomněl, že existuje něco jako záruka, která se v našem státě dá označit za nadstandardní (v USA je například pouze jednoletá) a její hlavní smysl je právě v tom, aby se zamezilo dovážení různých kšuntu, kde jejich trvanlivost počítá ve dnech a né-li v hodinách.Pokud však autor nakupuje zboží u stánkařů a bez paragonu, tak okrádá nejen stát, ale i svou vlastní rodinu.
Nahlásit
-
0
+
Jan Traxler|3. 9. 2008 00:04| reakce na Martin Střelec - 1. 9. 2008 11:47
Castecne souhlasim s autorem tohoto clanku i s panem "sloupkarem&quo t;.Ono najdeme na nasem trhu spoustu skutecne braku z Ciny, to se neda jinak nazvat. Na druhou stranu napr. naprosta vetsina pocitacu vpodstate jakekoliv znacky se dela v Cine, resp. jeste vice na Taiwanu. I tech nejkvalitnejsich. ;-) Nebo tu uz take nekde padla rec o firme Adidas (i kdyz to bude brzy minulost). Atd.K tomu, zda se Cina bude posouvat ke kvalite... myslim, ze jelikoz naklady na mzdy rapidne povyrostly, asi nebude mit jinou moznost, nez se vice a vice soustredit i na kvalitu. Ale asi ten vyvoj bude jeste nejakou dobu trvat.
Václav Valášek|2. 9. 2008 12:50| reakce na Karel Pěchovič - 2. 9. 2008 10:52
Zajímalo by mě, zda existuje nějaká studie, která ukazuje zdravotní dopady způsobené v důsledku nekvalitního zboží, např. z Číny či Vietnamu. Pokud si vezmu čínské tenisky, do toho vietnamské 100%PES ponožky za 5,-Kč, tak tak si koleduju o kožní exémy, plísně a ještě o propadnutí klenby chodidla.
Martin Střelec|2. 9. 2008 12:15| reakce na Karel Pěchovič - 2. 9. 2008 10:52
Ten příklad s botama je docela názorný - také souhlasím, že v poměru kvality a ceny je čínské zboží stále výhodnější. Za dobu trvanlivosti bot za 3000,- určitě nespotřebuju desatery boty Číny za 300,-, ale třeba troje.Jenže i tyto "objektivní&quo t;výpočty jsou zavádějící. Koupí zboží nebo služby přece získáváme nějaký "užitek" (to je, pokud se nepletu, standardní ekonomický termín), a ten je v podstatě subjektivní. Například koupí kvalitnějšího a dražšího zboží si třeba připlácíme za relativní jistotu, že se nám daná věc nerozbije v nejmíň vhodné chvíli a nezpůsobí nám problémy. Třeba že se mi levné boty neroztrhnou na zahraniční dovolené v horách. Taková věc se nedá finančně vyjádřit, ale ve spotřebitelském chování je zcela pochopitelná a racionální.Čili podle mne je to celé o tom, zda při volbě zboží uvažujeme i "ostatní faktory" jako subjektivní jistota ap. nebo se řídíme prostě jen cenou. Všechny přístupy jsou podle mne správné - prostě si rozhoduje spotřebitel. U nás je podle mne poptávka řízená hlavně nízkou cenou a podle toho vypadá nabídka zboží. Souhlasím s vámi - nehledejme nepřítele, příčina je podle mne u nás doma.
autor přehání. Samozřejmě že věci vyrobené v číně (což je známo i malému dítěti) mají kvalitu postavenou níže než originální a léty prověření výrobci jak evropští, japonští či v některých věcech výrobci z USA. ALE! poměr kvality a ceny, vychází v drtivé většině výrobků (kromě špičkového medicínského vybavení či high tech komponent) více než výhodně pro výrobky z Číny. Ano,svět zaspal, zlenivěl a čína prostě umí. Nejde o to jak kvalitně umí, ale zatím se pořád vyplatí koupit si boty z číny za tři stovky než boty za tři tisíce. Skutečně nevydrží desetkrát déle a ostatní faktory vstupující do hry neuznávám, neboť i pro adidas se čína stala příliš drahou, tzn. kvalita zboží tzv. značkových výrobců je mnohdy ještě nižší než od těch neznačkových. Přestaňme se jako stádo navážet do číny a ruska. Je to hloupé a děláme tím přesně to samé co dělali komunisti vůči západnímu světu. Nepotřebujeme hledat nepřítele.
Nahlásit
-
0
+
Martin Střelec|1. 9. 2008 11:47
Právě čtu dost zajímavou knihu Svět je plochý od sloupkaře NYT Thomase L. Friedmana. Podle něj je zaměření Číny na chrlení nekvalitního zboží pouze zdánlivé, naopak je prý tato země (stejně jako např. Indie) schopná svým pragmatismem a tvrdou prací dosahovat kvalitní produkce a inovací při velmi nízkých nákladech. No - nemám žádnou zkušenost, která by tohle potvrzovala. Na druhou stranu, fakt, že se Čína dotáhla na pozici druhého největšího vývozce do USA a že tam spousta nadnárodních korporací outsourcuje a offshoruje výrobu (např. pekingské vývojové centrum Microsoftu je údajně jedno z nejúspěšnějších vůbec) asi také o něčem svědčí.Myslíte, že se Vámi zmiňované nekvalitní výrobky na našem trhu dlouhodobě udrží, nebo by se poptávka mohla brzy posunout ve prospěch něčeho dražšího, ale kvalitnějšího (i z Číny, je-li skutečně schopná takto produkovat)? Podle mne není druhý scénář úplně nereálný.
Diskuze: Letní inflace
Přihlášení do diskuze
Diskuze
Martin Střelec|7. 9. 2008 19:02| reakce na Jan Majer - 6. 9. 2008 08:50
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Majer|6. 9. 2008 08:50| reakce na Arsen Lazarevič - 5. 9. 2008 22:28
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Arsen Lazarevič|5. 9. 2008 22:28
Nahlásit
Jan Traxler|3. 9. 2008 00:04| reakce na Martin Střelec - 1. 9. 2008 11:47
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Václav Valášek|2. 9. 2008 12:50| reakce na Karel Pěchovič - 2. 9. 2008 10:52
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Martin Střelec|2. 9. 2008 12:15| reakce na Karel Pěchovič - 2. 9. 2008 10:52
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Patrik Šperl|2. 9. 2008 11:15
Nahlásit
Karel Pěchovič|2. 9. 2008 10:52
Nahlásit
Martin Střelec|1. 9. 2008 11:47
Nahlásit