Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Ovlivní recese kvalitu bytů?

Realitní kanceláře a developeři přiznávají, že v posledním čtvrtletí loňského roku se propadl prodej bytů o 30 %. Poptávka klesá z pochopitelných důvodů – hypotéky jsou drahé a méně dostupné, budoucnost nejistá a byty předražené. I když to developeři neradi slyší, je to tak.

Pokud se ceny bytů hnaly v minulých letech vzhůru mnohem rychleji, než rostly platy, pak je jasné, že koupěschopná poptávka klesla. Stokrát vám v realitní kanceláři mohou tvrdit, že Praha, Brno nebo Hradec Králové jsou krásná města, bydlet tam je radost, a proto tam ceny bytů stále porostou. Není to pravda. Majitelé bytů v Londýně a rodinných domů na Floridě v to uvěřili, a jak se spletli.

Trh mění podmínky

Dokud se nevyrovná nabídka (cenová i kvalitativní) koupěschopné poptávce, budou mít developeři problém s prodejem. Zatím to řeší tak, že zlevňují nebo dávají k bytu automobily, ale také zmrazují výstavbu, hledají strategické partnery, popřípadě nabízejí k prodeji celé nedokončené projekty. A hlavně šetří, kde se dá. Hledají levnější stavební firmy, levnější subdodavatele, materiály a vybavení. To všechno se může v konečném součtu projevit ve snížení kvality některých bytových projektů.

Reálnou šanci ohlídat kvalitu výstavby má kupující pouze u rodinného domu. Tam si můžete najmout vlastní stavební dozor, který hlídá, aby postup prací i použité materiály odpovídaly projektu. Při koupi bytu ve velkém bytovém domě není něco takového prakticky možné. Můžete sice docházet na staveniště a sledovat, jak se betonuje, staví a omítá, ale když se vám něco nebude líbit, těžko se s vámi o tom někdo pobaví, pokud na stavbě vůbec uslyšíte češtinu.

Klient si může vybírat

O něco větší šance máte ohlídat kvalitu vnitřních dokončovacích prací v samotné bytové jednotce. Můžete například sledovat, zda firma nakoupila okna a dveře dohodnutého dodavatele, pokládá dlažbu nebo plovoucí podlahu dohodnuté kvality, instaluje sanitární keramiku dohodnuté značky. To je však možné jen v případě, že veškeré specifikace vnitřního vybavení bytu jsou přesně uvedeny ve smlouvě o výstavbě nebo smlouvě o smlouvě budoucí kupní.

Jestliže v minulých letech na podobné podrobné charakteristiky parametrů kupovaného bytu developeři neslyšeli, protože si byli jisti svou převahou na trhu, dnes musejí být k požadavkům klienta mnohem vstřícnější. Nových bytů se staví tisíce a konkurence nespí. Budete-li v nejbližší době kupovat byt, nezapomeňte na to.

Máte totiž i další pádný důvod k opatrnosti. Dnes už je jisté, že ne všichni developeři současnou recesi ustojí. A nejde jen o ty malé. I velcí se z bytového trhu pomalu či rychleji stahují (Sekyra Group, Orco), fúzují (ECM) nebo to prostě balí. Možná ještě dokončí úspěšně ten „váš“ projekt. Jenže co budete dělat, když zjistíte za rok či dva závady? Máte sice právo je reklamovat, jenže musíte mít u koho.

Není u koho reklamovat

Pokud developerskou společnost, která postavila dům s vaším bytem, převezme jiná firma spolu se všemi závazky, můžete uplatnit reklamaci u ní. „Pokud však developer ukončí svou činnost a dále není veden v obchodním rejstříku, není na koho se obrátit,“ říká Jiří Žůrek, právník Sdružení obrany spotřebitelů ČR. Upozorňuje na to, že se vyskytují i případy, kdy je založena developerská společnost jako s.r.o. pouze za účelem realizace jednoho projektu a po jeho dokončení zaniká. To je z hlediska pozdějších reklamací pro vlastníky nových bytů velmi nepříjemné.

A k upozornění Jiřího Žůrka dodejme, že k podobné situaci může dojít i v případě, že za projektem stojí velký developer. Často se stává, že založí několik samostatných společností na realizaci jednotlivých projektů. Umístí jejich sídlo na jinou adresu, než na které sídlí sám, a volí pro ně názvy nijak nenaznačující spojení s „mateřskou“ společností.

Není to asi primárně proto, že by se velcí developeři vyhýbali pozdější odpovědnosti za kvalitu své výstavby, ale spíše proto, aby rozdělili riziko. V případě krachu jednoho projektu nemusí na ztráty doplácet mateřská společnost.

Pro klienta však může mít výstavba organizovaná „jednorázovými“ dceřinými společnostmi podobný dopad jako v předchozím případě. Po ukončení projektu zavřou kancelář, zruší telefonní linky a zmizí z trhu. Nespokojený klient je pak jen těžko dohledává, aby vůči nim mohl uplatnit případnou reklamaci.

(Převzato z časopisu Finmag - Finanční magazín). Foto: Profimedia.cz

Komentáře

Celkem 14 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK