Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Spor o neplatiče

Čeští makléři nesdílí názor České spořitelny, že se v České republice objevují některé podobné symptomy jako v USA. Asociace hypotečních makléřů (AHM) v tiskové zprávě také důrazně odmítá tvrzení, že externí sítě přivádějí do bank ve větší míře neplatící klienty. Pokud ano, mohou za to velké distribuční sítě, říká šéf asociace Milan Roček.

Asociace hypotečních makléřů (AHM) nesdílí v plném rozsahu názor České spořitelny, který prezentoval její retailový ředitel Jiří Škorvaga pro ekonomický deník E15, že se v České republice objevují některé podobné symptomy jako v USA.

AHM však vítá větší opatrnost České spořitelny při poskytování hypotečních úvěrů, jejímž cílem je kontrola hypoteční delikvence. AHM však odmítá obecné tvrzení, že externí síť bank přináší nekvalitní klienty a zvyšuje tak počet klientů-neplatičů.

„Hon za klientem dosahuje v hypotečních úvěrech nezdravých rozměrů. Zprostředkování hypoték je živnost volná, zprostředkovatel nepotřebuje žádnou kvalifikaci,“ říká Milan Roček, předseda představenstva AHM.

„Taková anarchie hraje do karet různým subjektům, které se pasují do role ‘hypotečních makléřů’, aniž by měly potřebnou kvalifikaci a zkušenosti. To naší profesi velice škodí, není makléř jako makléř," upozorňuje Roček.

Asociace hypotečních makléřů vznikla v roce 2006 za účelem aktivní účasti na samoregulačním procesu českého hypotečního trhu. Podle Ročka dnes asociace chce s bankami spolupracovat na tvorbě a nastavení pravidel a na zlepšení a udržení reputace českého hypotečního trhu. Taková profesní samoregulace hypotečního sektoru by měla probíhat na úrovni bank a hypotečních makléřů jako nosných účastníků hypotečního trhu.

Portfolio klientů renomovaných hypotečních makléřů je z pohledu delikvence kvalitnější. „Podle informací, které máme od našich bankovních partnerů, je hypoteční delikvence klientů členů AHM hluboko pod celonárodním průměrem,“ upozorňuje Roček. Problémové klienty mohou bankám naopak přinášet některé velké prodejní sítě, které mohou jen stěží kontrolovat kvalitu svých spolupracovníků.

„Velké sítě, které kromě hypoték prodávají taky například povinné ručení, pojištění domácnosti, nebo třeba i hrnce a čistící prostředky, mohou vykazovat určité nedostatky v kvalifikaci svého personálu. Ten má ve velkých sítích prodej hypoték často jen jako vedlejší přivýdělek. Nevěnuje se mu profesionálně, a to se pak může odrazit nejen v kvalitě obsluhy, ale i v míře delikvence klientů,“ míní Roček.

„Hypotéka se tak pro ‘prodejce všeho druhu‘ bohužel stala jakýmsi módním artiklem. Dokud bude moci hypotéku jako ‚doplňkový sortiment’ nabízet například pekař ve své pekárně, nebo automechanik ve své dílně, nedosáhneme větší transparentnosti hypotečního trhu,“ varuje Milan Roček.

Text vychází z tiskové zprávy Asociace hypotečních makléřů.

Komentáře

Celkem 4 komentáře v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK