Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Očima expertů: Sick days. Nařídit firmám, ať lidem dají pár dní na zdravotní volno?

| 30. 9. 2016

Je ti nevolno? Vezmi si volno, my to zkoumat nebudeme. Takzvané sick days, dny zdravotního volna, nabízí jako benefit svým zaměstnancům řada firem. Teď je tu ale nápad vepsat do zákona, aby je zaměstnancům dávali všichni zaměstnavatelé. Aby se prý vykompenzovaly údajné neblahé dopady toho, že se za první tři dny pracovní neschopnosti neplatí náhrada mzdy.

Očima expertů: Sick days. Nařídit firmám, ať lidem dají pár dní na zdravotní volno?

Když se přestala vyplácet náhrada mzdy za první tři dny nemoci, statistiky nástupů na neschopenku vykázaly strmý propad. Jak ale čísla interpretovat? Byla dřív nezdravě vysoká, protože Češi jsou eine Simulantenbande, banda simulantů, zvlášť když to zaměstnavatel platí? Nebo jsou teď nezdravě nízká, protože náhrada mzdy za tři dny je pro lidi tak podstatná, že kvůli nim přecházejí nemoc a prskají bacily na spolupracovníky?

Peníze uzdravují

Vyplácení náhrady mzdy za první tři dny nemoci zrušila v roce 2007 vláda Mirka Topolánka. Podle údajů České správy sociálního zabezpečení byla hned v následujícím roce patrná několikamiliardová úspora. A zatímco za rok bylo v evidenci skoro 2,9 milionu nástupů na nemocenskou, o pět let později to nebyla ani polovina. Zejména odboráři ovšem pokles čísel vysvětlují tím, že zaměstnanci jsou dnes pod ekonomickým tlakem, aby nemoc přecházeli nebo si kvůli ní brali dovolenou.

Odbory mají za to, že české pracovněprávní předpisy tlačí zaměstnance k tomu, aby přecházeli nemoci nebo aby si na marodění brali dovolenou. Usilují tedy o zrušení třídenní karenční lhůty, jinými slovy prosazují, aby zaměstnavatel vyplácel zaměstnancům náhradu mzdy i za první tři dny pracovní neschopnosti. Zatím ovšem nebyli ani při jednom ze svých pokusů – před několika dny proběhl další – úspěšné. A to přesto, že mají mocného spojence, nejsilnější vládní stranu ČSSD.

Vypadá to tedy, že „tři dny stonání zadarmo“ jsou zatím nesestřelitelné. Téma je ale vždy horké a tak politici hledají způsob, jak ho uchopit. Nedávno například Pavel Bělobrádek, předseda KDU-ČSL hájil v debatním pořadu České televize nápad, aby každý zaměstnavatel povinně nabízel zaměstnancům možnost vybrat si takzvané sick days. To je zaměstnanecký benefit, který svým lidem nabízí zcela dobrovolně řada firem: když se zaměstnanec necítí dobře, prostě zavolá do práce, že si bere jeden ze svého předem určeného počtu sick days, „stonacích dní“. Za ten den podle domluvy normálně dostane výplatu nebo její část a dál nikdo nic neřeší, neshání se po potvrzeních od lékaře a tak podobně.

Co si o možnosti nařídit zaměstnavatelům zákonem, aby zaměstnancům dali určitý počet sick days, dní zdravotního volna myslí zástupci těch zaměstnavatelů, co lidé z odborů, politici a ekonomové? Jestli je to dobrý nápad, kolik takových dnů by měl zaměstnanec dostat za rok?

Vít Kaňkovský

poslanec za KDU-ČSL, místopředseda Výboru pro sociální politiku

Vít Kaňkovský
-15
+
-

Diskuze kolem uzákonění takzvaných sick days – tedy poskytnutí několika dní volna na zotavenou z nemoci pro zaměstnance, je v posledních měsících velmi živá. KDU-ČSL opakovaně deklarovala svoji připravenost tento záměr podpořit jak ve vládě, tak následně i ve Sněmovně. Považuji tento nástroj za moderní trend ve vztahu zaměstnavatel – zaměstnanec, který řada firem už nyní svým zaměstnancům nabízí jako určitý benefit. Pro zaměstnance je legitimní možností, jak se zotavit z krátkodobé zdravotní indispozice, aniž musel nastoupit pracovní neschopnost, což je ve svém důsledku výhodou i pro zaměstnavatele.

Nyní je ještě potřeba prodiskutovat některé parametry tohoto návrhu, zejména kolika dní by se toto ustanovení týkalo. Podle průzkumu u zaměstnavatelů, který prováděla Hospodářská komora, je pro většinu firem nejvíc akceptovatelná varianta, že by poskytovaly svým zaměstnancům volno na zotavenou v délce tří dnů v roce. I já osobně vidím tuto možnost jako nejrozumnější, u delšího volna lze totiž očekávat ze strany firem už větší odpor.

Karel Havlíček

předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

Karel Havlíček
+22
+
-

Je třeba to nazývat pravými jmény. Sick days není nic jiného než zdravotní dovolená, jejíž opodstatnění nikdo příliš nezkoumá. Nic proti tomu, ale pokud z toho uděláme povinnost, pak to ztrácí smysl. Firmy, které sick days poskytují už dnes, přijdou o zajímavou konkurenční výhodu a podniky, jejichž zaměstnanci to budou zneužívat, nebudou mít žádný nástroj, jak jim v tom zabránit. V důsledku se nikdo nebude příliš zaobírat nějakou prevencí. Jsme mistři v nařízeních, přitom daleko účinnější by byla šikovně nastavená motivace ve formě drobné úlevy ze sociálních odvodů pro firmy, které sick days dobrovolně poskytují.

Petr Mach

ekonom, předseda Strany svobodných občanů

Petr Mach
+4
+
-

Jsem pro. Zdá se mi to jako praktické řešení. Dá se říct, že skoro každý člověk má pár dní v roce, kdy není fit do práce. Zaměstnanci by nemuseli chodit s každou nevolností k doktorům pro potvrzení, jen aby ve firmě nahlásili, že z důvodu nemoci nepřijdou. Firma by věděla, že každý zaměstnanec si během roku takto vybere, řekněme, tři dny a dostával by 60 procent běžné výplaty. Jde jen o to, aby firmy měly tento dodatečný náklad odpovídajícím způsobem kompenzovaný v podobě snížení platby nemocenského pojištění za zaměstnance.

Nezamlouvá se mi ale, když politici neustále přenášejí povinnosti státu na firmy. Proto by se mi líbilo, aby režim „sick days“ byl pro firmy dobrovolný. Firmy by se mohly rozhodnout, jestli si sníží povinné odvody na nemocenské pojištění a budou lidem takto proplácet tři dny nemoci, anebo jestli budou dál za své zaměstnance platit pojištění jako dosud a proplacení nemoci si zaměstnanec vyřídí s Českou správou sociálního zabezpečení.

Vít Samek

místopředseda Českomoravské konfederace odborových svazů

Vít Samek
-24
+
-

Především bych preferoval obnovení nemocenského pojištění v plném rozsahu, tedy s výplatou nemocenské od prvního dne pracovní neschopnosti. Varianta jejího nahrazení takzvanými sick days je nouzovým řešením, pro zaměstnance by musela být  zavedena jako nárokové opatření hrazené zaměstnavatelem. Smysl má nejméně pět dní sick-days v roce, aby bylo dosaženo pokrytí alespoň jedné krátké nemoci, například chřipky, kdy je velmi žádoucí, aby se zaměstnanec léčil doma.

Smysl sick days je v tom, umožnit bez velkého administrování léčbu zaměstnanci, který jinak bude na pracovišti zdravotním rizikem. Pokud by se na současném stavu nic nezměnilo, tak by nemocnému zaměstnanci s nižšími příjmy u zaměstnavatele, který sick-days neposkytuje, nezbylo – tak jako doposud – nic jiného než nemoc přecházet. To příliš moudré z pohledu zákonodárce není.

Jiří Horecký

prezident Unie zaměstnavatelských svazů ČR

Jiří Horecký
+24
+
-

Zásadně nesouhlasíme s tím, aby měli zaměstnavatelé zákonnou povinnost poskytovat svým zaměstnancům sick days. Sick days jsou samozřejmě velmi populární benefit a firmy, kde v jejich poskytování nebrání provozní důvody, jej poskytují. Benefit by ale měl zůstat benefitem, protože jsou provozy, kde sick days z principu nelze poskytnout. 

Jestli se nemocní bojí zůstat doma kvůli tomu, že budou mít málo peněz, není vina zaměstnavatelů. Nemocný člověk má samozřejmě nižší příjem, než kdyby pracoval. Ale to je logické a správné, protože v době nemoci nevytváří pro zaměstnavatele žádné hodnoty. Každý člověk je primárně zodpovědný sám za sebe, takže by měl počítat s tím, že někdy onemocní, a mít pro takové případy vlastní finanční rezervu. Je snadné, a bohužel i moderní, „jet na doraz“ a utrácet všechno, co člověk vydělá. Zodpovědné, a bohužel poněkud staromódní, je ale myslet na zadní kolečka.  

Lukáš Kovanda

hlavní ekonom finanční skupiny Roklen

Lukáš Kovanda
+42
+
-

Michel Houellebecq, autor Podvolených, ve svém novém fejetonu varuje (zejména samozřejmě v kontextu střetu s islamismem), že Evropa páchá sebevraždu, a to nikoli pomalou. Důvodem je podle něj to, že evropští politici, převážně levicoví, jsou slabí. My dodejme, že jsou slabí i proto, že je slabá ekonomika, že je slabá produktivita. Ovšem vinou jejich regulatorních zásahů. Vinou zbytečností, jako je nařizování sick days.

Houellebecq říká, že levice umírá, že je jako zvíře zahnané do kouta, a proto je také tak agresivní a zlovolná. I taková na první pohled maličkost, jako je nařizování sick days, tak v kontextu Houellebecqova textu může být projevem této agresivity, agresivity ve smyslu dotěrného zasahování do všemožných, i titěrných aspektů lidské života. Zásadní otázka je, jestli dřív zahyne levice, nebo se jí dřív podaří dokonat evropskou sebevraždu.

Jiří Vaňásek

náměstek ministryně práce pro zaměstnanost a nepojistné sociální dávky

stín Jiřího Vaňáska
-14
+
-

Anketa

Která odpověď se vám nejvíc líbila?

Vláda se v koaliční smlouvě zavázala obnovit vyplácení nemocenské v prvních třech dnech nemoci – pokud se na tom dohodne tripartita. Před pár dny se nad touto otázkou znovu sešla. Na zrušení třídenní karenční doby jsme se neshodli. Premiér Bohuslav Sobotka k tomu uvedl, že na jedné straně sporu stojí ČSSD a odboráři, na straně druhé koaliční partneři a zaměstnavatelé.

V současné době je v Poslanecké sněmovně senátní návrh zákona, kterým má být karenční doba zrušena.

My navrhujeme, aby zaměstnavatelé aspoň poskytovali svým zaměstnancům povinně pět dní takzvaných sick days. Smyslem návrhu je umožnit zaměstnancům, aby drobnější nemoci nebo indispozice vyřešili bez návštěvy lékaře. Řada zaměstnavatelů jako určitý benefit už poskytuje sick days svým zaměstnancům dobrovolně, například na základě kolektivní smlouvy.

Přikláníme se spíš k tomu, aby byla zrušena karenční doba a sick days zůstaly benefitem pro zaměstnance, který mu zaměstnavatel poskytuje dobrovolně, neboť v případě sick days zaměstnanec nemusí předkládat neschopenku ani navštěvovat lékaře. Sick days se s ohledem na odlišné provozní potřeby jednotlivých prací dají těžko stanovit právním předpisem plošně, spíše je to prostor pro kolektivní smlouvy.

Co dostanou a nedostanou marodi?

Tak určitě nedostanou za první tři dny nemoci nemocenskou. Proč? Protože to nikdo nechce! I když se velice často spor prezentuje jako spor o nemocenskou, na začátku nemoci platí zaměstnaci zaměstnavatel, takzvanou náhradu mzdy. Stát je s výdaji na nemocného první dvě neděle jeho pracovní neschopnosti na nule, až po jejich uplynutí začne vyplácet nemocenskou. Jenže mluvit o náhradách mzdy z kapes podnikatelů... to nikdy nebude znít tak dobře, jako když mluvíte o nemocenské, to vyplácí stát, to je nás všech, na to jsme si přispívali...

Vyzkoušejte si to ostatně na naší kalkulačce náhrady mzdy a nemocenské:

Výpočet nemocenské, nemocenská 2016

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Lukáš Kubalík | 30. 9. 2016 14:44

Vzhledem k tomu, ze delam ve smennem provozu, tak tohle moc neresim - kdyz je mi spatne, tak si za me vezme smenu nekdo jiny, a ja si pak vezmu smenu navic, nebo budu mit proste o neco mensi vyplatu (samozrejme nemluvim o zavaznejsich onemocneni). Jinak ten navrh mi prijde naprosto nesmyslny - jestlize neni vyzadovano potvrzeni od lekare, jak se to asi bude posuzovat? Kazdy radsi zustane doma nez aby sel do prace, kdyz za to dostane zaplaceno, i kdyz mu nic neni. Hlavne nechapu, proc by to mel platit zamestnavatel? Je logicke, ze zamestnavatel plati zamestnanci, pokud pracuje (pokud se dobrovolne nedohodnou jinak, napriklad formou benefitu). Zamestnanec nemuze za to ze onemocni, ale to ani zamestnavatel. Od ceho si platime nemocenskou? Odvadime tu ohromne penize za socialni pojisteni, a pak to ma stejne platit firma?

+9
+
-

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

Richard Fuld | 1. 10. 2016 12:53

Staci zacit proplacet nemocenskou zase od prvniho dne nemoci a neni treba resit nejake sick days.

-5
+
-

Další příspěvky v diskuzi (11 komentářů)

Richard Fuld | 1. 10. 2016 12:53

Staci zacit proplacet nemocenskou zase od prvniho dne nemoci a neni treba resit nejake sick days.
-5
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Amos | 1. 10. 2016 10:56

Tak to soudruzi opět přicházíte s křížkem po funuse. Kumpáni ze socialistické EU už vymýšlejí PTO (paid time off) systémy, kde k dovolené a sick days přidávají ještě placené personal days - prostě dny, kdy se zaměstnanec na všechno vykašle, do práce nepřijde a zaměstnavatel musí platit nejen nicnedělání, ale odvádět za tyto dny státu sociální a zdravotní pojištění.

Vymýšlejte dál a až si majitelé firem řeknou, že už jim ta buzerace leze krkem, budete moci sick days a personal days rozdávat i nezaměstnaným.
+6
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

foxy | 2. 10. 2016 09:58
reakce na Jan Amos | 1. 10. 2016 10:56

Myslím že by zaměstnanci vůbec nemuseli chodit do práce. Stačí že jsou ve stavu a firma za ně platí odvody. Tím přece jejich úkol pro stát a Vyšší Dobro končí,
+5
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Amos | 2. 10. 2016 14:01
reakce na foxy | 2. 10. 2016 09:58

:))
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Mucha | 30. 9. 2016 16:51

eine Simulantenbande, ne ein :)
+2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Gabriel Pleska | 30. 9. 2016 17:50
reakce na Jan Mucha | 30. 9. 2016 16:51

Danke, vyspravíme to.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Lukáš Kubalík | 30. 9. 2016 14:44

Vzhledem k tomu, ze delam ve smennem provozu, tak tohle moc neresim - kdyz je mi spatne, tak si za me vezme smenu nekdo jiny, a ja si pak vezmu smenu navic, nebo budu mit proste o neco mensi vyplatu (samozrejme nemluvim o zavaznejsich onemocneni). Jinak ten navrh mi prijde naprosto nesmyslny - jestlize neni vyzadovano potvrzeni od lekare, jak se to asi bude posuzovat? Kazdy radsi zustane doma nez aby sel do prace, kdyz za to dostane zaplaceno, i kdyz mu nic neni. Hlavne nechapu, proc by to mel platit zamestnavatel? Je logicke, ze zamestnavatel plati zamestnanci, pokud pracuje (pokud se dobrovolne nedohodnou jinak, napriklad formou benefitu). Zamestnanec nemuze za to ze onemocni, ale to ani zamestnavatel. Od ceho si platime nemocenskou? Odvadime tu ohromne penize za socialni pojisteni, a pak to ma stejne platit firma?
+9
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

foxy | 30. 9. 2016 11:54

Tři sick days znamenají tři dny placené dovolené navíc. Všechny budou vybrány v pátky nebo pondělky.
+5
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michal Mrozek | 30. 9. 2016 07:58

"Aby se prý vykompenzovaly údajné neblahé dopady toho, že se za první tři dny pracovní neschopnosti neplatí náhrada mzdy."
To je přesně důvod, proč to u nás vypadá tak, jak to vypadá - tedy: proč se už nejde tak docela vyznat v zákonech. Dokud se nevhodná opatření budou řešit tím způsobem, že uděláme výjimku, z té výjimky uděláme další výjimku, jejíž vedlejší nevhodné dopady budeme opět řešit výjimkou, nikdy se z toho nevyhrabeme. Proto mne docela i zaskočila odpověď pana Macha a nemohu říct, že by se mi líbila.

A což takhle, soudruzi, zrušit to co vnímáme jako nevhodné? Prostě a jednoduše to zrušit a přestat vršit výjimky na výjimky?
+5
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Josef Fraj | 30. 9. 2016 10:25
reakce na Michal Mrozek | 30. 9. 2016 07:58

Navrhujete přesně to, čeho politik nebo úředník není schopný. On nikdy nedojde k závěru, že potíže způsobuje jím zavedená regulace. Vždycky dojde k závěru, že regulace byla nedostatečná a je to třeba napravit regulací regulace. V současnosti regulační běsnění zřejmě dosahuje svých mezí a regulované systémy se postupně začnou hroutit. Banky, penzijní systémy, Lisabonská smlouva, jsou, zdá se, první na řadě.
+6
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jaroslav B. Kořínek | 30. 9. 2016 07:35

Když už jsem nemocný, vezmu si dovolenou. Mám jí plus mínus pět týdnů a nezblázním se z toho.
+5
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Ondřej TůmaOndřej Tůma
Vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Absolvoval půlroční studijní pobyt ve Frankfurtu nad Mohanem na Johann Wolfgang Goethe...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!