Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Očima expertů: Kdo s koho? Bankovní Davidové proti bankovním Goliášům

Ondřej Tůma
Ondřej Tůma
27. 5. 2016
 16 112

Jak bude pokračovat souboj malých a velkých, nových a starých bank? Ptáme se ekonomů, analytiků, ekonomických novinářů a samotných bank.

Očima expertů: Kdo s koho? Bankovní Davidové proti bankovním Goliášům

Nové banky pomalu přestávají být nové, některé už dávno nejsou malé. Ale přitom na relativní novosti pořád ještě budují svoji image. „Všichni to tady zatím dělali špatně, teprve my jsme moderní, myslíme na klienta, jsme přátelští a naše produkty jednoduché a přehledné, občas taky revoluční.“ Tahle písnička nám hraje do uší od roku 2007, kdy se objevila mBank. V roce 2010 získala bankovní licenci kampelička Fio. A zanedlouho se s novými bankami roztrhl pytel, postupně o klienty začaly bojovat Equa, Zuno a Air Banka.

Lidé na jejich lákání očividně slyší – do těchto nových bank si jich našlo cestu přes dva miliony a přibývají další. Užitek mají ale z nových bank i klienti těch starých, ty totiž musely na konkurenční tlak reagovat a postupně zjednodušují a zpřehledňují svoji nabídku nebo odstraňují poplatky.

Počty klientů bank

Česká spořitelna

4,8 milionu

ČSOB (skupina včetně Ery – Poštovní spořitelny, Hypoteční banky a ČMSS)

2,83 milionu

Komerční banka

1,65 milionu

Moneta Money Bank (dřív GE Money Bank)

1,07 milionu

Fio

590 tisíc

mBank

580 tisíc

Air Bank

460 tisíc

UniCredit

400 tisíc

ING Bank

400 tisíc

Zuno

280 tisíc (Česko a Slovensko dohromady)

Equa

200 tisíc

Sberbank

114 tisíc

Raiffeisenbank

nezveřejňuje

údaje ke konci dubna 2016

Nové banky si urvaly pořádný kus trhu. Teď budou muset prokázat, že si s ním dokážou poradit. A taky uspokojit akcionáře: tedy přinášet zisky.

V další konkurenční válce samozřejmě půjde o to, kdo přesvědčí lidi, že má lepší produkt, rozhodující ale asi bude i to, jaké pohodlí a prostředí dokážou banky svým klientům nabídnout, zejména pak na počítači a mobilu. Od nových bank se očekávají inovace a technologický náskok, přečtěte si ale, jak si odcházející šéf České spořitelny Pavel Kysilka na začátku letošního roku rýpnul do menších bank, že inovace nejsou zrovna jejich parketa: „Čekal jsem, že noví hráči budou v oblasti inovací mnohem aktivnější. Nepřišli ale s žádnou věcí, u které by mě štvalo, že ji nemáme. Řadu inovací naopak přinesly velké banky.“

Co si o souboji bank myslí ekonomové, analytici, ekonomičtí novináři a lidé z bank? V čem se novým bankám podařilo dohnat (nebo dokonce i předehnat) staré velké a v čem za nimi stále zaostávají? Budou ještě novým bankám výrazně přibývat klienti?

Zdeněk Bubák

šéfredaktor portálu Finparáda.cz

Zdeněk Bubák
-
+6
+

Menší a nové banky byly motorem určitého typu inovací, zejména těch, které cílily na zjednodušení produktové nabídky, ceníků a poplatkových schémat a na zrychlení obsluhy. Soustředily se přitom logicky na využití přímých distribučních kanálů, jako je internetbanking a mobilní bankovnictví, budování sítě poboček by pro ně bylo nákladné, nereálné. Velké banky naopak vedly v zavádění finančně a technologicky náročnějších služeb, například bezkontaktního placení včetně navazujících systémů v obchodě a v dopravě. Hlavním dopadem mise nových bank je celkové snížení úrovně poplatků za bankovní služby, což nejvíc přivítali klienti. Je tu ale otázka, jestli se banky po snížení poplatků nedostávají na hranici rentability – klesají jim kvůli nízkým úrokům u hypotéky a dalších úvěrů zároveň příjmy z úrokové marže.

Aleš Michl

ekonom, poradce ministra financí

Aleš Michl
-
+7
+

Nové banky sice dokážou urvat objem, ale nevím, jestli se jim podaří dlouhodobě vydělávat. Klienty získávaly na úkor svých marží, jenže teď ještě musí – stejně jako ostatní banky – musí bojovat se zápornými maržemi na běžných depozitech i spořicích účtech. Budoucnost pode mě ovšem není v malých bankách, ale v nebankovních službách, kde bude větší marže – půjčky mezi lidmi, třeba Uber má ohromný potenciál. Stále víc se budou v oblasti finančního trhu angažovat i Apple a Google. Jsem zvědavý, jak budou reagovat regulátoři.

Vladimír Michna

tiskový mluvčí Zuno

Vladimír Michna
-
+11
+

Nástup nových bank výrazně proměnil bankovní trh a jeho vnímání. Lidé se začali více zajímat o kvalitu i cenu služeb velkých bank a uvědomili si možnost změny. To vytvořilo na tradiční finanční domy tlak, takže přistupují na rušení poplatků a digitalizují služby po vzoru malých bank. Nové banky už od příchodu na trh před pěti šesti lety nabízejí rychlejší a jednodušší služby bez skrytých podmínek a poplatků a poskytují přehlednější a intuitivnější mobilní aplikace. Tradiční banky ale stále nabízejí širší portfolio služeb, kterému on-line banky zatím nemůžou a ani nechtějí konkurovat.

Trend vzestupu nových bank bude podle mě i nadále pokračovat. Pro banky bude stěžejní zabránit legislativním změnám a regulaci trhu.

Lukáš Kovanda

hlavní ekonom finanční skupiny Roklen

Lukáš Kovanda
-
+18
+

Nízkonákladové banky sice získávají další klienty, ale tempo, kterým z trhu ukusují, vydatně zpomalilo. Haló efekt zkrátka odeznívá. Odeznívá také příznivý efekt obchodního modelu s nulovými poplatky či vyššími úroky na spořicích účtech, se kterým malé a nové banky na trh vstupovaly. Akcionáři nízkonákladovek prostě chtějí – a budou chtít – tučnější zisky. Nízkonákladový koncept jim je po chuti, ten „nízkoziskový“ už méně.

Pro velké a zavedené banky je nynější situace podle všeho jen krátkodobou částečnou konsolidací, tichem před další bouří. Tu vyvolá nástup fintechu, tedy nízkonákladových finančních a investičních platforem a aplikací. I když… můžu se mýlit. Když jsem se v listopadu 2007 účastnil slavnostního zahájení činnosti mBank, průkopnice mezi nízkonákladovými bankami v Česku, jejímu tehdejšímu šéfovi jsem říkal, že Češi jsou příliš konzervativní na to, aby „virtuální banka“ s jedinou malou pobočkou tehdy kdesi na Praze 6 mohla uspět. Vývoj mě usvědčuje z omylu.

Patrik Nacher

provozovatel Bankovnipoplatky.com a pražský zastupitel

Patrik Nacher
-
+7
+

Klíčová bude udržitelnost, vztah s klientem a schopnost nabídnout něco navíc. Udržitelností myslím stálost nastavených podmínek. Pokud budou banky často měnit poplatkovou ale třeba i obchodní či úrokovou strategii, vyvolají tím u klientů pocit nedůvěry. Vztahem s klientem zase míním prostou lidskou, vřelou komunikaci, profesionální, ale nikoliv manažersky chladnou. Cenu služby si klienti lehce spočítají a ověří na různých kalkulačkách, ceny běžných účtů i dalších produktů se navíc budou u různých bank sbližovat. To co pak klienti ocení, bude především přístup ke klientovi, individuální pohled na jeho potřeby, nerobotické jednání a rozhodování, schopnost udělat něco navíc, mimo zaběhnutý režim, klienti ocení.

Jakub Petřina

ředitel marketingu Air Bank

-
+4
+

Nové banky nepřišly proto, aby se vyrovnaly největším hráčům. Přišly, aby úplně změnily pravidla hry a nabídly lidem, co jim u tradičních bank chybělo. A tím nemyslím jen nižší poplatky nebo úroky u půjček. Co klienti často oceňují ještě víc, je to, že s nimi jednáme přátelsky, férově a na rovinu. Nebo že pro ně vytváříme jednoduché a srozumitelné služby. Největší odměnou pak pro nás je, když vidíme, že máme spokojené klienty, kteří nás doporučují dál.

Do budoucna to budou právě vztahy s klienty, které rozhodnou o úspěchu nebo neúspěchu bank. A zatímco my máme potřeby klientů, přátelskost a jednoduchost od začátku zakotvené v naší DNA, pro některé banky může taková změna kurzu znamenat obrovský a složitý manévr, který by se dal přirovnat k otáčení tankeru. I proto bude přesun lidí k novým bankám dál pokračovat.

Petr Hutla

vrchní ředitel a člen představenstva ČSOB zodpovědný za retail

Petr Hutla
-
-4
+

Na jedné straně mají malé banky výhodu, že za sebou netáhnou žádné dědictví, žádné náročné počítačové systémy. My máme naopak obrovskou výhodu ve vysoké kvalitě poradenství u speciálnějších produktů, úspěšně poskytujeme služby privátního bankovnictví a právě spouštíme novou nabídku s názvem Premium, která rozvíjí tradici zajímavých produktů a služeb pro movitější klienty. Všem klientům nabízíme kvalitní multikanálovou komunikaci opřenou o pobočky, ale i velmi kvalitní call centrum a rychle se rozvíjející on-line služby. Když k tomu přidáte stabilitu, nabídku bankopojištění, šíři nabídky i kvality pobočkové sítě, je jasné, že v tom můžou malé banky obtížně konkurovat.

Mimochodem – ukazuje se, že provozovat takzvané internetové banky bez fyzických poboček je minimálně v Česku nesmysl, bez poboček to nejde a nepůjde. Trochu mně to připomíná někdejší přetahovanou hypermarketů a diskontních prodejen. Ve výsledku musely diskonty, aby přežily, přejmout mnoho charakteristik hypermarketů, ale i hypermarkety musely leccos změnit, aby vyhověly novým očekáváním klientů.

Dagmar Prajzlerová

manažerka projektu Partners bankovní služby

Dagmar Prajzlerová
-
+5
+

Která odpověď je podle vás nejvýstižnější?

Nové menší banky bodují díky přístupu ke klientům, jednoduchosti, rychlosti, maximalizaci možností zařídit si některé produkty nebo změny on-line (účty, minutová půjčka, změna limitů na kartách a tak dále, pokud možno zdarma). V druhé řadě i díky stále ještě „dobrým“ úrokům na spořicích účtech, které jsou pro klienty velkým lákadlem.  

Mají ale co dohánět v produktové nabídce. Lidé se složitějšími požadavky nebo podnikatelé dávají stále přednost osvědčeným velkým hráčům. U těch oceňují možnost mít produkty ušité na míru, stejně jako určitou míru komfortu a luxusního prostředí, když jednají o svých penězích.  

Podle mě skončilo období přelévání klientů. Na nové banky se teď zaměřují zejména mladí klienti, na počátku dospělosti a kariéry. Ty oslovuje přístup, jednoduchost  a nabídka on-line služeb. Investice do interních i externích technologií, které takové klienty lákají nejvíc, se bankám několikanásobně vyplatí. Právě takový „nepopsanému“ klientovi můžete postupně nabídnout všechny produkty. Od účtu, přes úvěry a investice. 

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (3)

Vstoupit do diskuze
Ondřej Tůma

Ondřej Tůma

Vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Studoval také na Fakultě humanitních studií v Praze a na Goethe-Universität ve Frankfurtu nad Mohanem. Má za sebou stáže v Českém rozhlase... Více

Související témata

air bankaleš michlbankovní poplatkybankovnictvíbankyběžné účtyČeská spořitelnačsobdagmar prajzlerováequafio bankakomerční bankalukáš kovandambankPatrik Nacherspořicí účtyzdeněk bubákzuno
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo