Anketa: Jak vyčistit politiku a zabránit rozkrádání státu?

| 30. 3. 2012

Jak dostat českou politiku z bahna, ve kterém se nachází? A jakým způsobem zabránit politikům v rozkrádání veřejných financí? Zeptali jsme se ekonomů Lukáše Kovandy, Petra Macha či Tomáše Prouzy, politologa Jiřího Pehe a dalších osobností.

Anketa: Jak vyčistit politiku a zabránit rozkrádání státu?

Česká politická scéna zažívá jednu korupční kauzu za druhou. Soud s členy strany Věci veřejné a odposlechy telefonátů bývalého pražského primátora Pavla Béma a lobbisty Romana Janouška jen podtrhují smutnou realitu a v obnažené podobě ukazují, jak to v české politice vlastně funguje. Zmanipulované státní zakázky, kterými proudí ze státní kasy desítky miliard korun do firem s podivnými vlastnickými strukturami. Lidské loutky, dosazené do významných pozic, aby mohly podle přání lobbistů rozhodovat o dění na ministerstvech a v důležitých (polo)státních firmách. To je běžná praxe, tak to u nás zkrátka chodí. Lidé se přestávají o politiku zajímat, mají pocit, že ať si zvolí kohokoliv, stejně se o jejich skutečné potřeby a zájmy nebude nikdo starat. Zklamání a deziluze z politické scény je dost možná největší od revoluce v roce 1989.

Rozkrádání státu v přímém přenosu

Můžeme ale mluvit o tom, že by na dnešní situaci bylo něco překvapivého? Jsou aktuální politické aféry bleskem z čistého nebe, který by nás měl varovat, že se tu dějí podivné věci, k nimž dříve nedocházelo? To sotva. Musíme si přiznat, že situace je alarmující už hodně dlouhou dobu. Nezávislé světové organizace, zabývající se sledováním korupce, pravidelně varují, že míra klientelismu, úplatkářství a propojení politiků s pochybnými podnikateli, stojícími v pozadí překračuje v České republice veškeré meze. Když si navíc lidé zvolí politické strany, které vyhlašují válku korupci a plýtvání státními penězi, tak je výsledkem vláda, která za necelé dva roky svého působení dokáže nasekat tak velké množství průšvihů, že nad tím zůstává rozum stát. Drobilova aféra na Státním fondu životního prostředí, Bártovy „kamarádské“ obálky první pomoci, Kocourkovo „odklonění“ peněz přes společnost Key Investments, Besserova zapomenutá vila na Floridě, Vondrovo lukrativní ozvučování našeho evropského předsednictví. K tomu všemu můžeme připočíst neschopné (dnes již naštěstí ex)ministry Johna a Dobeše a zkáza je dokonána. K čemu by ale muselo dojít, aby se česká politika vyčistila? Pomůžou masové demonstrace, konec tradičních politických stran, nekompromisní zavírání politiků a zabavování jejich nakradeného majetku nebo snad poslední dobou tolik připomínaná defenestrace?

V dnešní anketě jsme se ptali, kudy vede cesta z morálního suterénu, ve kterém se v současné době česká politika nachází. Jak zabránit rozkrádání státu a očistit české politické prostředí?

JIŘÍ PEHEJIŘÍ PEHE

politolog

Postupná očista českého politického prostředí po sérii nedávných skandálů je možná jen v případě, že politické strany začnou nekompromisně uplatňovat vůči svým představitelům nejen právní, ale i politickou odpovědnost. Jako příklad, kdy se tak neděje, může posloužit bývalý ministr životního prostředí Pavel Drobil, který byl spojen s korupčním případem ve svém resortu, ale přesto dál působí ve funkci místopředsedy ODS.

Bylo by také zapotřebí přijmout skutečně účinný zákon o lobbingu, aby se lobbisté museli nejen registrovat, ale aby politici museli oznamovat veškeré styky s takto registrovanými lobbisty. Pokud by se politici stýkali s podnikateli, kteří jako lobbisti registrováni nejsou, měly by přinejmenším jejich strany požadovat vysvětlení ohledně povahy takových kontaktů. Oficiálně by se možná měly registrovat i kontakty politiků s podnikateli, kteří se ucházejí o státní zakázky. Navíc by bylo nutné zavést velmi přísná majetková přiznání, v nichž by politici museli přesně uvádět majetek svůj i svých nejbližších před nástupem do funkce a pak během výkonu funkce, aby bylo možné porovnat, zda se jejich majetkové poměry po vstupu do politiky „zázračně“ nezlepšily. Nic z výše řečeného nebude mít samozřejmě velký smysl bez nového, mnohem přísnějšího zákona o financování politických stran a volebních kampaní a bez účinnějších zákonů o zadávání veřejných zakázek, jakož i o zákazu anonymních akcií.

TOMÁŠ PROUZATOMÁŠ PROUZA

ekonom

Jedinou cestou je cesta osobní odvahy policistů, státních zástupců a soudců. Vždy bylo k dispozici dost informací, ale nikdo neměl snahu (nebo možná spíše prostor) jednat a všechny kauzy se vždy nakonec tiše zametly pod koberec. Bez tvrdých trestů se nic nezmění. Jen bude zajímavé pozorovat, jestli se opravdu začne měnit systém, nebo bude pár případných rozsudků jen kostmi, aby psi na karavanu neštěkali tak hlasitě.

LUKÁŠ KOVANDALUKÁŠ KOVANDA

ekonom a publicista

Politika přitahuje psychopaty, sociopaty a další všehoschopné charakterové mrzáky. Nejsou takoví všichni, ale mnoho politiků ano. Mohli jsme to pozorovat v době kolabujícího socialismu a můžeme to pozorovat opět dnes; v devadesátých letech to tak očividné nebylo, neboť tehdejší politici se do funkcí dostali souhrou historických okolností, aniž za sebou měli kdovíjaké stranické kariéry, a navíc v řadě případů i poté, co se profesně uplatnili zcela mimo politiku. S tím vším máloco zmůžeme. Bohužel to však má ten efekt, že do politiky nesměřují poměrně slušní, poctiví a čestní lidé – prostě proto, že na to buď nemají žaludek, nebo dostatečně ohebnou páteř. To pochopitelně politický vliv psychopatů dále umocňuje. Co s tím však můžeme zmoci – jakkoli to bude znít naivně –, je zasazovat se o menší stát, o méně přerozdělování veřejných peněz, o méně veřejných zakázek. Pochopitelně s tím ruku v ruce jde to, že budeme muset za své životy převzít mnohem víc odpovědnosti a nespoléhat se tolik na onen imaginární erár (jehož rozkrádání však bohužel imaginární není). Je to totiž tenhle přebujelý erár, který vede neschopné a lenivé lidi k tomu, že nepracují (proč, když dávky jsou docela štědré), a ty všehoschopné též k tomu, že nepracují (proč, když je ve velkém stále co rozkrádat).

JAROSLAV ŠONKAJAROSLAV ŠONKA

politolog a publicista

Já si myslím, že je sice nutné formulovat cesty ke změně, ale zatím je to takové kazatelství. Optimismus ve mně vzbuzuje pohled do historie, kde vidíme vždycky s odstupem jedné generace podstatné změny – Německo 1949 a 1968, Španělsko 1975 a 1994, „starý Procházka“ 1848 a 1867. Snaha vládnoucí generace jednou narazí. Můžeme to vidět ve westernu Veliká země, kde se ti staří na závěr v souboji v klikatém kaňonu vzájemně postřílejí. Mladí pak mohou žít a vládnout jinak. Věřím, že podobný obrázek jako ve westernu nastane i u nás v easternu, kde ti upatlanci typu Béma prostě skončí, protože se obrátí atmosféra. Tedy alespoň doufám.

PATRIK NACHERPATRIK NACHER

provozovatel serveru www.bankovnipoplatky.com

Musím se přiznat, že jsem dnes naprosto rozčarován a šokován, co je u nás ještě možné vidět, slyšet a zažít. Téměř v přímém přenosu tu vlivný lobbista v podnapilém stavu srazí ženu, do jejíhož auta před tím narazil, ujíždí, utíká, nemá u sebe řidičák, ani náznak pokory – a přitom se s ním zachází v rukavičkách, aby na druhé straně republiky vyfasoval člověk, který před volbami namaloval politikům tykadla (od soudkyně – ženy jednoho z politiků) tři měsíce natvrdo. Myslel jsem, že to nezažiju a nikdy neřeknu, ale současný stav morálky, kterou zde zdevastovali komunisti, se propadá níž a níž a jako pravicově a liberálně založený člověk musím, bohužel, konstatovat, že se dnešní (ne)mocní chovají často hůř, než ti z totalitní doby. Míra korupce, egoismu, arogance, přehlížení a nevnímání zpětné vazby podle mě nemá v západní civilizaci obdobu.

Protože i další generace politiků vnímá správu věcí veřejných jako ryzí byznys, nemá smysl se upínat na generační výměnu politiků. Cestou ven je opravdu velmi silný hlas veřejnosti, který přiměje státní orgány konat, což pak následně vyvolá strach u těch, kteří se mají proč bát, a vše se postupně rozjede jako domino. Nebo razantní vstup nových lidí do politiky, lidí, kteří už něco dokázali, mají vyděláno, jsou úspěšní v jiných oborech a nebudou politiku vnímat jako kořistnický nástroj pro zlepšení svojí životní úrovně. A protože nejrychlejší a nejefektivnější změna se dělá shora, za lakmusový papírek a za možný posun k lepšímu vnímám prezidentskou volbu. A to máme – doufám, že naštěstí – ve svých rukou my.

PETR MACHPETR MACH

ekonom

Politiky je potřeba omezit v tom, kolik našich peněz můžou za nás utrácet. Když je neomezíme, porostou daně a dluh donekonečna a korupce při rozdělování veřejných peněz bude dál bujet. Veřejných zakázek je tolik, že na ně není možné dohlédnout, a toho dnes politici využívají. Ústava republiky by měla – jako je to třeba ve Švýcarsku – zakázat zadlužování a zvyšování daní. Politici by potom nemohli rozhazovat tolik peněz jako dnes, a proto by neměli ani tak velký prostor pro korupci. Lidé by také měli volit strany, které jsou pro omezení státního přerozdělování a dotací.

TOMIO OKAMURATOMIO OKAMURA

viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur

Politika se v posledních letech stále víc obnažuje. Jednou z příčin jsou moderní technologie – techniku na odposlech nejprve získaly mafie, pak policie, s pomocí operátorů odposlouchává i BIS a dnes má nahrávací zařízení vlastně každý ve svém mobilu. Jeho prostřednictvím může nahrávat druhé a sám je také nahráván. To nemluvím o počítačích – v nich je odposlech a sledování jakékoli činnosti včetně korespondence dětinsky snadné. Krom techniky je to tím, že do politiky vstupují častěji amatéři – nebo lépe řečeno jiný typ lidí než dřív. Lidé jako pan Dlouhý, Dyba, Čermák, Macek nebo prezident Klaus neprali špinavé prádlo venku.

Vývoj chtěj nechtěj nutí všechny politiky k větší opatrnosti – nikdo neví, kdy bude odhalený, a to je podle mého soudu zčásti velmi silná prevence. Nejsem naivní, kšefty s veřejnými penězi nezmizí, jen je budou dělat ti nejprověřenější. Mění se také legislativa a veřejnost je čím dál víc naštvaná – i díky tomu je stále těžší okrádat stát. Neznamená to, že by to nešlo. To, že se tak masově kradlo a krade, má jednu základní příčinu: lidé absolutně nedbají na svou čest. Tenhle pojem už valné části politiků a úředníků prostě nic neříká. My ohrnujeme nos nad Cikány, ale i kdyby kradli tisíckrát víc, nezpůsobí státu takové škody jako dodnes bezúhonní „slušní“ Češi. I kdyby přepadali tisíckrát víc, nezničí tolik životů a osudů jako česká justice a její byrokracie včetně exekutorů. Morálka a čest jsou prázdný pojem. První krok k nápravě je výchova dalších generací k hodnotám našich babiček a dědečků – práce a čest. Obojí se po revoluci vytratilo – a zcela úmyslně. Veřejnoprávní média musí dnes a denně masírovat veřejnost a propagovat poctivou práci, čestný a poctivý život. Tohle je úkol veřejnoprávní televize a rozhlasu. Ne propagace vražedných počítačových her nebo vysílání akčních thrillerů.

To co můžeme udělat dnes, je také větší občanská angažovanost. Kdykoli se vám stane křivda, musíte křičet, kdykoli uvidíte zlodějnu, musíte křičet. Každý z nás, kdo má nějaké schopnosti, by měl v jistém věku alespoň na čas přijmout odpovědnost za veřejné záležitosti. Dodnes jsme nechávali správu veřejných věcí těm, kdo o ni usilovali nejvíc – lidé většinou neschopní se uživit v občanském životě, lidé patologicky toužící po moci, lidé chorobně závislí na zlodějnách. Je to naše vina, že země vypadá, jak vypadá. Pamatuji jeden výrok zahraničního ekonoma, který řekl, že máme potenciál být Norskem, ale korupce a neschopnost veřejných institucí nás řadí do Afriky. Bezesporu, nechali jsme si ukrást biliony korun, a když jsou pryč a my, nikoli politici, máme platit účet, jsme zděšení. Chyba. Pro příště si svoje peníze musíme hlídat lépe.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (35 komentářů)

wenkovan | 31. 3. 2012 00:18

Obávám se, že všechny úvahy (a pokusy) o nápravu situace/systému/společnosti jsou marné. Naše západní civilizace se prostě nachází na sestupné části křivky svého historického vývoje a nikdo s tím nic nenadělá. Ve které části teď jsme bychom se ale dozvěděli až z učebnic dějepisu, které budou číst naši pravnuci, budou-li jací .
Systém je bez totální destrukce neopravitelný. A celý ten sešup nastal ve chvíli slavného vybojování všeobecného rovného volebního práva (a zrušení tělesných trestů ve školách :) ).
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tomáš Kloudný | 1. 4. 2012 14:18
reakce na wenkovan | 31. 3. 2012 00:18

Raději než takové jednoduché úvahy, byste měl hledat skutečnou podstatu dnešních problémů. Veškeré dnešní problémy jsou v dluzích. A ty se od někud berou. Odkud? Jak je možné, že celý svět dluží víc, než kolik peněz všichni máme? Kdo na tom vydělává? Politici mají pravdu, když říkají, že nejde donekonečna žít na dluh. Ale už neříkají, pro kterou stranu kopou oni.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Karel Babače | 30. 3. 2012 22:32

Velmi mě pobvavil názor :
"Jedinou cestou je cesta osobní odvahy policistů, státních zástupců a soudců."
Víte co dělá raději policie nyní, místo hledání a odhalování rozkrádání státu ? Prolézá diskuze na internetu a monitoruje příspěvky ve stylu "nesvrhneme konečně tu vládu ?". Tyto lidi volá k podání vysvětlení a sděluje jim obvinění ze závažného trestného činu podle paragrafu 323 - Násilí proti veřejné moci.
Jojo, to dělá naše chrabrá policie.
To není policie, to je ideopolicie a la Orwell.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel Verner | 30. 3. 2012 22:12

Zaráží mě, že je všude Petr Mach prezentován jako "ekonom", když je zároveň předsedou politické strany; navíc takové, která měla až parlamentní ambice. Tedy pod rouškou odbornosti zde může zdarma prezentovat svůj politický program.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Fery Marra | 31. 3. 2012 06:32
reakce na Pavel Verner | 30. 3. 2012 22:12

Zajímavý názor. Pan Okamura se netají tím, že by chtěl kandidovat na presidenta, ten Vám nevadí?
Podle mého je to naopak přínosné, neboť o těchto lidech bulvár moc nepíše a jak jinak se dozvědět jejich názory?
Pokud to není Váš šálek kávy, tak to nemusíte číst.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Pavel Verner | 2. 4. 2012 18:30
reakce na Fery Marra | 31. 3. 2012 06:32

Až za sebou bude mít pan Okamura nějakou politickou stranu, tak na to samozřejmě budu upozorňovat také. Tady jde o to, že pan Mach je také politik, a proto by tak měl být prezentován.

Přínosné, nepřínosné, je to pro ně reklama/prezentace zdarma. Mělo by to tedy být uvedeno, nebo by neměl být prezentován pouze jako "ekonom", tedy odborník bez politických zájmů.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zdeněk Nový | 30. 3. 2012 14:30

Jediný Kovanda trefil hřebíček na hlavičku - menší stát - míň peněz na přerozdělování a kradení. Toto ale státní paraziti, ti kdo by to měli řešit, nikdy nepřipustí, takže bohužel, tato situace je neřešitelná bez zásadního a devastujícího obratu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tomáš Kloudný | 1. 4. 2012 14:24
reakce na Zdeněk Nový | 30. 3. 2012 14:30

Buď je pan Kovanda vedle jak ta jedle, což asi je, nebo parazituje na současném stavu. Podstata dnešního problému je v dluzích a ty se od někud berou. Víte jak se dnes vyrábějí peníze? Co jsou to mocné peníze a co jsou peníze vyrobené multiplikačním efektem? A proč nám to politici neříkají? Proč říkají jen polovinu pravdy, že nejde žít donekonečna na dluh, ale už né kdo ho vyrábí a koho zotročuje? Vážně si někdo myslí, že jsou tak hloupí? Anebo jsou jen hodně dobře placení herci?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Stanislav Brabec | 1. 4. 2012 15:27
reakce na Tomáš Kloudný | 1. 4. 2012 14:24

Pak Kovanda není vedle. I kdyby byly od zítřka peníze celé ze zlata, politici by se je stejně s chutí přerozdělili.

Nejvíce vedle je podle mne pan Pehe, když navrhuje, aby si kapři sami vypustili rybník, a ještě sami skákali do sítí…
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tomáš Kloudný | 1. 4. 2012 16:31
reakce na Stanislav Brabec | 1. 4. 2012 15:27

Bohužel, vůbec nic nechápete a vůbec nejde o to, aby byly peníze ze zlata. Jde spíše o to kdo je vydává a komu za to a co platíme. A kdo to všechno kryje.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Stanislav Brabec | 2. 4. 2012 15:32
reakce na Tomáš Kloudný | 1. 4. 2012 16:31

Já si myslím, že emise nekrytých peněz je v procesu rozkrádání státu až druhotný faktor. Tím nejdůležitějším faktorem je skutečnost, že většina voličů svou volbou podporuje neustálý růst přerozdělování. A politici se tohoto úkolu milerádi zhostí.

Ale stejně to asi jsou dvě spojené nádoby. Ekonomika se neuzdraví, dokud voliči neocení ekonomickou svobodu, nízké daně a dokud si neuvědomí, že politika zadlužování a emise nových peněz jsou přímou příčinou inflace a znehodnocování jejich úspor.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr Shenkawski | 30. 3. 2012 13:03

Pan Okamura se vic a vic vziva do sve nove role. Doufam,ze on NEBUDE mym dalsim prezidentem.

Jinak pan Kovanda to trefil nejlepe.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ferdinand Mácha | 30. 3. 2012 13:38
reakce na Petr Shenkawski | 30. 3. 2012 13:03

Nějak nevidím, v čem je pohled pana Okamury tak ohromě odlišný od pohldeu pana Kovandy?

Kovanda:
quot;Bohuželto však má ten efekt, že do politiky nesměřují poměrně slušní, poctiví a čestní lidé"

Okamura :
"Dodnesjsme nechávali správu veřejných věcí těm, kdo o ni usilovali nejvíc – lidé většinou neschopní se uživit v občanském životě, lidé patologicky toužící po moci, lidé chorobně závislí na zlodějnách."

Kovanda:
"Pochopi telněs tím ruku v ruce jde to, že budeme muset za své životy převzít mnohem víc odpovědnosti a nespoléhat se tolik na onen imaginární erár."

Okamur a:
"Toco můžeme udělat dnes, je také větší občanská angažovanost.
...
Je to naše vina, že země vypadá, jak vypadá."


Něcojsem přehlédl já, anebo je nenávist k panu Okamurovi zdrojem zaslepenosti u jiných?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Fery Marra | 30. 3. 2012 16:02
reakce na Ferdinand Mácha | 30. 3. 2012 13:38

Pokud vyzobáváte jen základní hesla, tak o tomtéž píší všichni. Ovšem pan Okamura to jakoby spojil s rudou minulostí

(Morálka a čest jsou prázdný pojem. První krok k nápravě je výchova dalších generací k hodnotám našich babiček a dědečků – práce a čest.)

A jako řešení vidí v masírování pomocí veřejnoprávních médií, což prý je jejich úkol ....

(Veřejnoprávní média musí dnes a denně masírovat veřejnost a propagovat poctivou práci, čestný a poctivý život. Tohle je úkol veřejnoprávní televize a rozhlasu.)

U pana Kovandy vidím řešení příčin, na rozdíl od pana Okamury, který lepý a vylepšuje následky .....
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ferdinand Mácha | 30. 3. 2012 21:23
reakce na Fery Marra | 30. 3. 2012 16:02

Já myslím, že je to docela důležité, že se shoují. To, jestli pan Okamura má nějaký nápad navíc, oproti panu Kovandovi, je už potom na úvaze, jak je ten nápad přínosný.
A prašpatná morálka, kterou pan Okamura zmiňuje, je přece příčina, ne?

Osobně bych veřejnoprávní TV zrušil bez náhrady nebo nahradil pouze suchým informačním zpravodajstvím.

Ale spíše mě zajímaly argumenty proč by ROZHODNĚ neměl být pan Okamura prezidentem. Z lidí, o kterých se mluví, mi připadá nejsympatičtěji. Už jen proto, že sloužil zákazníkům a nevyzobával granty či dotace, ani nedostával mzdu ze státního rozpočtu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Otakar Hokynář | 30. 3. 2012 19:23
reakce na Fery Marra | 30. 3. 2012 16:02

Mě osobně konvenuje názor pana Kovandy, který jenávodem k praktickému akutnímu řešení situace. NIcméně, vzletná a poněkud zbytečnědlouhá a patetická řeč pana Okamury se mi taky stran tezí líbí. Má v sobě řešení, ale na delší horizont, v generacích. Nemůžu si pomoct, ale pokud budou lidé mít krádež a lež jako normu chování, budeme za chvilku tam, kde jsme byli. A stejně jako někdo další, vzpomněl jsem si na foglarovky.
Kruci, lidi, vždyť já ještě pamatuji, když na vesnici platilo dané slovo a na kazdý prd se nesepisovaly smlouvy plné kliček a snah druhého ochcat! (Pamatrujete na povodně, jak se pojišťovny vyzuly z plnění tím, že šlo o záplavu a klienti byli pojištěnína povodeň?)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Stanislav Dvořák | 31. 3. 2012 13:00
reakce na Otakar Hokynář | 30. 3. 2012 19:23

Co autor myslí pod výrazem: Méně státu?
Jestliže je tím rozuměno,že mi nikdo nebude předepisovat mám-li si kupovat banány zahnuté do leva nebo do prava,nebude mi bránit koupit si žárovku atd. Tak souhlasím.
Mám-li si to ovšem vysvětlit tak, že nebude existovat policie, a pro svoji ochranu si budu muset platit např.ABL. A nebudu-li mít na soukromého soudce mám smůlu. Tak tímto směrem si méně státu nepřeji.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Daniel | 30. 3. 2012 10:11

Podle očekávání, střízlivý pohled na věc projevili pánové Kovanda a Mach. Zbytek názorů reflektujemainstreamový pohled na svět, který bych nazval jako politicko-ekonomický surrealismus. Snad nejbizarnější je představapana politologa Pehe - legislativnísmršť pod pracovním názvem "kapři si sami vypouštějí rybník".
Lukáš Kovanda to pojmenovává nejpřesněji - politika je systém, kde systematiky nahoru vzlíná ta nejhorší společenská spodina. Z podstaty tohoto systému. Slušný člověk se tam dostane jen jako statistická chyba. Ve zvláštních údobích zmatků takových slušných lidí může být více, protože systém nefunguje a náhodnost hraje větší roli (zároveň se také ale k moci může dostat Saint-Just či Lenin).
Já bych jen dodal, že demokracie toto ještě zhoršuje. Monarcha se stává vládcem náhodou - tím, že se narodil do správné rodiny ve správném pořadí. V demokracii musí vládce projít sítem primárek a dalších voleb, které odfiltrují slušné lidi. Core competence úspěšného politika v demokracii - schopnost oslovit podprůměrné a slepit většinu z nejrůznějších často protichůdných zájmů. Kvalifikace - podlézavost, podvod, lež, intrika, podraz, hroší kůže. (viz analýza H.H.Hoppe)
Nehledě na motivace. Zatímco monarcha se chová jako soukromý vlastník(maximalizuje hodnotu v dlouhém období), demokratická vládase chová jako dočasný nájemce cizího majetku (maximalizuje krátkodobé CF - co nevydrancuje během 4 let, může být nenávratně ztraceno).
Závěr je jasný. Nechápu nářky některých lidí. Sami si to zvolili. Ten, kdo hlasuje pro velký stát, silnou vládu a rozsáhlé přerozdělování, hlasuje pro defraudaci, korupci a organizovaný zločin. Nejen pro sebe, ale i pro ty, co velkou vládu nechtějí. Ať si potom alespoň nestěžuje, je to trapné.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ferdinand Mácha | 30. 3. 2012 13:51
reakce na Jan Daniel | 30. 3. 2012 10:11

Zkusme si říct, k čemu slouží vláda? Jaká je podstata vládnutí?

Podle mě je podstata násilné prosazování vlastních názorů oproti názorům jiných lidí. Někdy je to násilí menší, třeba s dobrovolným souhlasem (společenská smlouva), jindy větší, třeba přes odpor ovládaných.

A tak se vynoří otázka, k čemu je dobrý systém vládců a ovládaných.
Hrajeme si tady na nějakou humanitu, a přitom klidně zbavíme života hromady lidí, aniž by se nás to dotklo. Jsou to jenom statistiky v novinách.
Hrajeme si na demokracii, a přitom necháme schválit zákony, které nás zbavují svobodné volby, například zákazem zveřejňování určitých skutečností nebo myšlenek.
Necháme se zákonně zbavit svobodné interakce s okolím, nemůžeme obchodovat, aniž by se z obchodu nezaplatila daň. Nemůžeme si vyměňovat si zkušenosti, aniž bychom se museli bát, že porušíme něčí patent nebo licenci.

Zákony původně měly svůj účel, ale dnes jsou vykládány pouze svou formou. Původní pravidla přestávají plnit svůj účel, a s nimi přestává plnit svůj účel hra na vládce a ovládané.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Bohumil Šourek | 31. 3. 2012 11:00
reakce na Ferdinand Mácha | 30. 3. 2012 13:51

No, stát je přece organizované násilí k zajištění panství jedné třídy nad jinou třídou.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ferdinand Mácha | 31. 3. 2012 12:46
reakce na Bohumil Šourek | 31. 3. 2012 11:00

No... A proč bychom tedy měli dávat sympatie lidem, kteří nejeví zájem tento stav změnit? Ať už se jedná o monarchu nebo zastupitele.

K čemu nám je dobré takové panství jedné třídy nad druhou?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Dan Balogh | 30. 3. 2012 08:57

Prima anketa. Je z ní hezky vidět, že všichni víme, že "je cosi shnilého ve státě českém", ale řešení jak to změnit vidí každý úplně jinde. Než psát dlouhý komentář, tak provedu ohodnocení účastníků ankety stejně jako ve škole :-).
JIŘÍ PEHE4
TOMÁŠ PROUZA5
LUKÁŠ KOVANDA 1
JAROSLAV ŠONKA 3/4
PATRIK NACHER 3/4
PETR MACH 2
TOMIO OKAMURA 1/2
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr Malý | 30. 3. 2012 08:08

Ad. Okamura a vštěpování hodnot mladým generacím. Možná to bude znít naivně, ale my co jsme vyrůstali na Foglarovkách, tak to v nás přecijenom alespoň něco nechalo. Nevím na čem vyrůstá dnešní mládež, ale Foglarovky se osvědčily celým generacím...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Bedrich Navratil | 30. 3. 2012 03:50

Je potřeba přestat hledat chyby na Holešovské výzvě a na Slávkovi Popelkovi, smířit se s nimi na 100%, spokojit se s nimi, když neni nic lepšího a dát se bez námitek na jejich stranu. Pak namísto 1.000 lidí dojít hned ve 100.000 lidech na Václavák a odzvonit zas pánům na hradu jak 1989. Tak jak byla revoluce v Káhiře, tam musí být i revoluce v Praze 2012. Pány pak vyházet z oken hradu do Jeleního příkopu a prezidenta na prvém místě. Pražská defenestrace 2012. Plátěná revoluce. Vzpoura na lodi Hradčany. Nehledat pomoc u policie, ani u soudu, ani u vlády, ani u miliardářů, ani u strany komunistické, ani u strany demokratické, to je všechno jeden spolek. Pak by měly být zabaveny majetky všem miliardářům. A vláda a prezident by měla být z 30 let mladých nestraníků s univerzitou. Nenahrazovat prezidenta zase jiným stejného rázu, kterého mají nyní lidé v úmyslu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tomáš Kloudný | 1. 4. 2012 14:41
reakce na Bedrich Navratil | 30. 3. 2012 03:50

Holešovská výzva bohužel vůbec neřeší současnou podstatu problému. A to jsou neúnosné dluhy resp. úroky z nich. To odkud se berou, komu vlastně dlužíme. Poradím: souvisí to s tím, jak se dnes vyrábí peníze. Proč asi dnes banky nepůjčují na podnikání klasické, ale na spekulace na burze není problém? Proč tak rády banky půjčují na reality a kde na to půjčovaní berou? Za koho vlastně kopou politici? Koho dnes zachraňujeme? Řecko snad? Já myslím, že řeci sami určitě nemají vůbec pocit, že by je někdo zachraňoval. Ale celé to kolem Řecka nás bude stát spoustu peněz a kdo z nich uvidí nějaké?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Otakar Hokynář | 1. 4. 2012 21:52
reakce na Tomáš Kloudný | 1. 4. 2012 14:41

Samo, neřeší, jenženěkde se začít musí.
A asi nikdo nemáme pravdivé a přesné informace. Takže očekávat, že někdo přijde s přesným plánem, co s tím, prostě nelze.
Za největší neštěstí vidím rozpojení objemu peněžní zásoby a reálných podkladů /zlato, půda a nemovitosti/. A taky možnost vytvářet peníze z ničeho, cožmá děsivé konsekvence na výši cen nemovitostí (čím asi byla tažena realitní bublina?) a na důchodové pojištění.
Při plusmínus konstantní peněžní zásobě (pokud použiji špatný termín, sorry, nejsem profesionální ekonom) si během života nakumuluji finanční rezevy, které v penzi rozpustím- a třeba i zbyde. Jenže v situaci, jaká je, se mi úspory degradují inflací. Já za sebe - dokážu vydělat tolik, že se vyplatí investovat na burze či třeba do pozemků, takže si poradím, ale to se týká tak 10-15% populace.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tomáš Kloudný | 2. 4. 2012 08:35
reakce na Otakar Hokynář | 1. 4. 2012 21:52

Problém ani tak není v tom, že nejsou peníze navázané na zlato, to ostatně nebyli ani v době, kdy to bylo na bankovkách psáno - byla to lež, která vyšla na jevo roku 1970 a proto se tehdy upustilo od krytí zlatem. Dnešní problém je v tom, že si každá banka může vyrobit libovolné množství peněz díky bankovnictví částečných rezerv a to sebou nese obrovské náklady na úrocích a vyrábí to samozřejmě bublinu v realitách a ve spekulacích. A celé jak je to nastavené generuje jeden obrovský dluh. A to je největší dnešní problém. Dá se jednoduše vypočítat, že je to větší problém než důchodci.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ota Nik | 7. 4. 2012 04:08
reakce na Tomáš Kloudný | 2. 4. 2012 08:35

Pro představu o množství nesplácených úvěrů: http://www.financninoviny.cz/zpravy/pwc-banky-v-evrope-drzi-nepotrebne-uvery-za-1-3-bilionu-eur/623723&id_seznam=6020
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ota Nik | 7. 4. 2012 04:06
reakce na Tomáš Kloudný | 2. 4. 2012 08:35

Pane Kloudný, nevím jestli jste si vědom, že banka si sice může vytvořit tolik peněz kolik chce, ale
1) pokud je bude rozdávat bez rozmyslu, tak jako banka dříve nebo později skončí
2) že je vytváří v rámci poskytování úvěrů, a že splácením úvěrů, což je případ cca 95 ze 100, ty peníze zase ze systému zmizí.
Tedy, že to není tak, že banky do systémupeníze jen přidávají, ale také je ze systému odčerpávají (splácením úvěrů).
Pominul jsem samozřejmě jiné metody tvorby peněz (mzdy, odměny, nákupy aktiv), kterých je podstatně méně než peněz vytvořených úvěrováním.
Nastudujte si o tom něco. Doporučuji knihu prof. Jílka Peníze a měnová politika. Ve formátu PDF ke stažení zde: http://www.ulozto.cz/xRgkhdf/penize-a-menova-politika-pdf
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Otakar Hokynář | 2. 4. 2012 12:13
reakce na Tomáš Kloudný | 2. 4. 2012 08:35

Ano, já v podstatě říkám totéž (vytváření peněz z ničeho), s tím, že jsem vypíchl pár konkrétních důsledků, které se mi jeví jako zásadní.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Bohumil Šourek | 31. 3. 2012 11:03
reakce na Bedrich Navratil | 30. 3. 2012 03:50

Zapomněl jste napsat, kolik šibenic bude třeba postavit.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Otakar Hokynář | 1. 4. 2012 14:09
reakce na Bohumil Šourek | 31. 3. 2012 11:03

A myslíte, žeto ještě někdo umí postavit?A že by se nenamlsali krve? :-)
Vždyť na Pankráci věšeli na háku na zdi... a taky to šlo...Brrrr.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Fery Marra | 30. 3. 2012 16:13
reakce na Bedrich Navratil | 30. 3. 2012 03:50

Super nápad. Hlásím se do komise, která bude rozhodovat o zabavení majetku a o tom, kdo je čistý a může do politiky .....

Možná byste mohl začít psát "poučení z krizového vývoje ne stranách a společnosti po roce 1989" ....... Pokud to budete chtít vytisknout, tak dejte vědět (bez výběrového řízení Vám dám slušnou cenu ;-) )

PS: Je dobře, že se lidé začínají ozývat. Že vylezli z pajzlů, kde do teď vytvářeli hospodskou politiku, ale to nestačí. Stejně takhle by se měli chovat při volbách. Hned to mohou ukázat při těch krajských, kde mohou dát rudým koalicím červenou kartu a pustit tam třeba nové strany, které se ještě nenamočily ....
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Otakar Hokynář | 30. 3. 2012 19:27
reakce na Fery Marra | 30. 3. 2012 16:13

YES. Jen poznámka: pan NAvrátil má trochu pravdu, ty miliardáře bych ale jen prověřil a zabavil jen majetek, který nemohli prokázat, jak k němu přišli. Ono by to vyšlo skoro nastejno.. BOhužel, čest jen pár výjimkám (Jablotron apod)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Fery Marra | 30. 3. 2012 20:44
reakce na Otakar Hokynář | 30. 3. 2012 19:27

Ano, pokud jde o majetková přiznání, tak jsem pro. Je to sice nesystémové, ale v podmínkách ČR jediné možné řešení. A to včetně osob blízkých, jak píše pan Pehe.

Pak bych ještě doplnil možnost přímé volby starosty, místního šerify (velitele místní policie) a okresního soudce (předsedy okresního soudu).
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Ondřej TůmaOndřej Tůma
Vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Absolvoval půlroční studijní pobyt ve Frankfurtu nad Mohanem na Johann Wolfgang Goethe...více o autorovi.

Facebook

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!