Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Fair trade nebo Free trade?

Martin Vlnas
Martin Vlnas
31. 5. 2010

Spravedlivý obchod oslovuje stále více Čechů. Jen za loňský rok vzrostla spotřeba výrobků s logem Fair trade o 22 procent. Celkem za ně Češi utratili rekordních 50 milionů.

Fair trade nebo Free trade?

Mezi ty nejoblíbenější patří kromě obligátní kávy také čaj, čokoláda a další cukrovinky. Čím dál víc se ale prodávají i bytové doplňky a oblečení. Na konci roku 2009 bylo v Čechách k dostání na 2500 výrobků. "Nárůst spotřeby Fair trade produktů v České republice je velmi rychlý, od roku 2005 se zvýšil o 1600 procent," upřesnil statistiky předseda Asociace pro Fair trade Jiří Hejkrlík.

Fair trade je způsob výroby, dovozu a prodeje výrobků a komodit z ekonomicky málo rozvinutých zemí, který respektuje základní konvence Mezinárodní organizace práce ILO, prosazuje zásady trvalé udržitelnosti a spravedlivě dělí zisk mezi zaměstnance, výrobce, dovozce a prodejce. Jeho historie se začala psát krátce po skočení druhé světové války. Prvními proponenty byly náboženské spolky ideově ovlivněné křesťanským humanismem. Z podomního (či přesněji „pofarnostního“) prodeje řemeslných výrobků, jež do Evropy dopravovali navrátivší se misionáři, se Fair trade od70. let pomalu propracoval do alternativního „mainstreamu“.

Z hlediska neoliberálních ekonomů ale Fair trade stále zůstává neobhajitelným protekcionismem zvýhodňujícím některé subjekty na trhu. Podle jiných kritiků zase utužuje závislost rozvojových ekonomik na západních odbytištích, což vede nejen k prohlubování závislosti samotné, ale také ke ztrátě dynamiky na domácích trzích. Odpůrcům etnocentrismu (multikulturalismům) zase vadí, že rozvojové země jsou díky Fair trade nuceny implementovat západní standardy a kulturní „dogmata“.

Ať již je pravda jakákoliv, je dnes Fair trade především lukrativním businessem s velkým potenciálem do budoucnosti. Pochopila to také řada nadnárodních korporací, mezi nimi třeba Nestlé, Starbucks či TESCO. Vzniká tak paradoxní situace.

V současnosti totiž Fair trade kávu nenaleznete jen v útulných etnoobchodech, kde vás obslouží odredovaný prodejce v konopném trikotu, ale také na pultechhypermarketů či kavárenských řetězců patřících stejným nadnárodním korporacím, které čelí obviněním z vykořisťování.

Kupujete si Fair trade výrobky? A co si myslíte o celém konceptu férového obchodování? Jde jen o vynikající pomůcku, jak snadno prodávat výrobky s vyšší marží, nebo má sociálně zodpovědné nakupování smysl a velký potenciál do budoucna?

Stanislav Bernard

Spolumajitel a generální ředitel Rodinného pivovaru Bernard

Také nakupuji Fair trade výrobky. A pokud se jedná například o zemědělské produkty, jako je káva či čaj z Afriky, má podobný obchod i budoucnost, přestože se jistě jedná především o marketingový tah. Pokud má ale smysl, proč jej nepodpořit.

Tomáš Prouza

Ředitel pro rozvoj a péči o klienty, místopředseda představenstva společnosti Partners

Neměl jsem moc příležitostí si tyto výrobky pořídit. V zásadě to není špatná myšlenka, otázkou ale je (stejně jako u jakékoliv jiné dobročinné aktivity), kolik peněz se dostane ke konečnému „výrobci“ a kolik se spotřebuje cestou? Neznám ekonomiku Fair trade, ale pokud by pro lidi na konci řetězce neznamenaly Fair trade ceny výraznější navýšení příjmů, tak bych s tím konceptem nesouhlasil. Vyšší ceny totiž znamenají, že si nekoupím něco jiného – je tedy systém z pohledu konečných příjemců peněz skutečně v plusu, nebo ne?

Aleš Michl

Ekonomický analytik Raiffeisenbank

Pokud by to mělo smysl, akcie společností věřících na ty pseudopojmy typu „fair“, „bio“ nebo „obnovitelné zdroje“ by předčily ostatní. Jelikož tomu tak není, je to na nic, a navíc to stojí spoustu peněz.

Jan Traxler

Ředitel a hlavní investiční manažer společnosti FINEZ InvestmentManagement

Cíleně si takové výrobky nekupuji, a kdybyste se mě nezeptali, takani nevím, že nějaké výrobky s označením „Fair trade“ existují.

Aleš Tůma

Analytik společnosti Partners

Co si kdo kupuje, je naprosto jeho věc. Ale nemalá část konzumentůbio-eko-fértrejd-trvale-genderově-udržitelných produktů si podle méhonázoru chce hlavně koupit odpustek za to, že zrovna oni mají to štěstížít v bohatší polovině světa. Kromě vlastního dobrého pocitu samozřejměpomáhají hlavně marži prodejce. Fair trade je sice hezká myšlenka, aledaleko více by vymýcení chudoby ve světě pomohl free trade, tedy volnýobchod. Místo úvah o trvalé udržitelnosti nad exkluzivním šálkem kávy byměli její konzumenti jít demonstrovat například za zrušení evropskýchzemědělských dotací.

Co si o férovém obchodování myslíte vy?

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (11)

Vstoupit do diskuze
Martin Vlnas

Martin Vlnas

Vystudoval politologii, sociologii a mediální studia na FSS MU v Brně. Rok studoval v Jižní Koreji. Během studia publikoval reportáže v Reflexu, Respektu nebo Týdnu, kariéru ale začal jako portýr. Od... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo